IFK Göteborg om Serneke: Konkursen påverkar oss inte

Ola Sernekes högprofilerade sponsring av fobollslaget IFK Göteborg hotas inte av byggbolagets konkurs, säger klubben. Inte ännu i alla fall.
IFK Göteborg om Serneke: Konkursen påverkar oss inte - Fotboll, Allsvenskan, IFK Göteborg – Kalmar
241102 IFK Göteborgs Laurs Skjellerup deppar under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan IFK Göteborg och Kalmar den 2 november 2024 i Göteborg. Foto: Mathias Bergeld / BILDBYRÅN / kod MB / MB0995

Med röda hjärtan och gråt-emoji kommenterar Ola Serneke, grundare och tidigare VD för Serneke Group beskedet att byggbolaget Serneke Sverige ansökt om konkurs. Den beviljades i tisdags av Göteborgs tingsrätt.

“Det gör ont i mig att läsa att företaget som jag har hållit så kärt”, skriver han på Linkedin.

Som en konsekvens av konkursansökan har Serneke Sverige stoppat samtliga byggprojekt, vilket drabbar 550 anställda.

Sponsringen inte hotad i dagsläget

Utöver de anställda är även fans till IFK Göteborg oroliga för effekterna av konkursen, berättar Fotbollskanalen.

Sedan 2019 har Serneke Group prytt fotbollslagets matchtröjor som huvudsponsor och så sent som förra året förlängdes partnerskapet.

Men ekonomichefen för IFK Göteborg, Marcus Valli, försäkrar att konkursen inte drabbar “änglarna”.

“Vår sponsring kommer från ett annat Serneke-bolag i koncernen. Så det är inget som påverkar oss”, säger Valli till Fotbollskanalen.

Att det skulle komma att märkas längre fram kan dock Vall inte utesluta.

“Det är för tidigt att svara på det. Det är en diskussion som vi får ta och det är en diskussion som Håkan (Mild, klubbchef), Magnus (Eriksson, kommersiell chef) och Ola har. Vi får se hur det blir men jag har inte hört något om det”, säger Valli till sajten.

Serneke gör en Huski

Det är inte första gången som ett fotbollslag hamnar i kläm när det går dåligt för sponsorernas affärsverksamhet. 2023 började det blåsa snålt för Hammarby genom förlustbolaget och sponsorn Huski Chocolate, ägt av Choki AB. Choki är i sin tur ägt av fastighetsbolaget Kvalitena, som fick ekonomiska svårigheter och idag befinner sig i rekonstruktion.

Det var i februari 2021 som Hammarby gick ut med att de ingått det “största och mest omfattande” sponsoravtalet i svensk klubblagsfotboll, på 34 Mkr – förvisso mindre än Chokis stöd till McLaren på 100 Mkr och Millwall FC med 45 dito.

Affärsvärlden föreslog begreppet att “göra en Huski” för bolag som ingår dyra sponsoravtal man egentligen inte har råd med.

Det var inte jag

Serneke Sverige såldes i november förra året till det tyska investmentbolaget Mutares av svenska Doxa. Doxa har uppgivit att de tar en ekonomisk smäll på 150 Mkr på grund av konkursen.

I sitt Linkedin-inlägg skapar Ola Serneke ett visst avstånd mellan sina egna insatser och den negativa utvecklingen:

“Det är 4 år sedan jag slutade som VD för Serneke Group och således även ytterst ansvarig för Serneke Sverige. Jag önskar att vägen för Serneke Sverige sett annorlunda ut efter mitt avhopp.”

Han skriver också att andra bolag i koncernen inte kommer att påverkas av konkursen och fortsätter sina verksamheter som vanligt.

LÄS ÄVEN:

Serneke stoppar alla projekt

Byggbolaget Serneke Sverige ansöker om konkurs

Huski Chocolate och Hammarby: Tårar över spilld mjölk

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.