Idag avslöjas superuppfinningen
Det var i januari i år som uppgifter om den erkänt duktiga uppfinnaren och mångmiljonären Dean Kamens senaste underverk först läckte ut på sajten Insider.com. Exakt vad det rörde sig om fick ingen veta, men att det var någon typ av transportmedel och att den gick under kodnamnet Ginger, eller IT, slogs fast.
Klart var också att Dean Kamen lyckats entusiasmera några av IT-världens tungviktare för sitt projekt. Bland de som hoppat på projektet finns Amazons VD Jeff Bezos, Netscapes och Amazons storinvesterare John Doerr samt Apples VD Steve Jobs. De herrarna har också gjort ett bra jobb med att bygga upp hypen kring Ginger.
Steve Jobs lär ha sagt att Ginger kommer att bli större än PCn och John Doerr har å sin sida klämt till med att den kan bli större än internet. På nätet finns åtminstone ett par sajter som enbart ägnat sig åt spekulationer om vad Ginger egentligen är för något.
Idag, måndag, kommer så slöjan att falla från Ginger. Dean Kamen ska på morgonen vara med i TV-programmet Good Morning America och visa upp sin skapelse. Men redan under helgen har flera amerikanska tidningar skrivit artiklar om Ginger. Bland annat Time har fått följa med bakom kulisserna och låter sig imponeras av maskinen.
Ginger, eller Segway som den numera officiellt heter, är enligt Time ett litet underverk av ingenjörskonst. Enklast kan den beskrivas som en eldriven scooter på två hjul. Till utseendet liknar den mest en handdriven gräsklippare. Det mest förunderliga med Segway lär vara dess förmåga att hålla balansen på egen hand med hjälp av avancerad gyroteknik.
Den tekniken gör också att maskinen inte behöver någon gas eller broms. Användaren åker helt enkelt framåt eller bakåt genom att skifta kroppen minimalt i den riktning man vill färdas. De som testat Segway hävdar att det känns som om maskinen styrs med hjälp av tankekraft. Det lär också vara mer eller mindre omöjligt att ramla omkull när man står ombord.
Hela projektet har hittills kostat närmare en miljard kronor och för de pengarna har också en fabrik byggts som kommer att kunna spotta ur sig 40 000 Segways i månaden i slutet av nästa år. Till en början kommer bland andra det amerikanska postverket, polisen och naturvårdsverket att testa maskinerna, som uppenbarligen kan ta sig fram i tuff terräng.
Den stora målsättningen är dock att slå sig in på konsumentmarknaden där Segway är tänkt att tränga undan bilen som fortskaffningsmedel i städerna. Uppgifter om hur fort maskinen går sträcker sig upp till 30 km i timmen och den laddas upp i ett vanligt eluttag. En konsumentvariant ska tas fram till slutet av nästa år och prislappen väntas hamna på 3 000 dollar, alltså dryga 30 000 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.