Icon tappade 2,6 miljarder – nu går sopkvasten
”Genom dessa åtgärder kommer vi att bli mer kundfokuserade, fullt ut kunna dra nytta av vår unika globala position och förbättra bolagets finansiella resultat”, säger Rens Buchwaldt, finansdirektör och tillförordnad koncernchef och VD i en kommentar.
Personalminskningen syftar till att uppnå en balans mellan företagets resurser och den nuvarande efterfrågan. Finansieringen om 225 Mkr har säkerställts genom ett konvertibellån och en kredit som ställts ut av Credit Suisse First Boston.
Som ett led i justeringen av kompetensmixen har företaget beslutat att sälja Brand Lab-verksamheten i London, Stockholm och Berlin. En principöverenskommelse om försäljning av Brand Lab har fattats med Future Brand, ett dotterbolag till the Interpublic Group of Companies, Icon Medialabs största aktieägare.
Åtgärderna kommer att möjliggöra sänkningen av kostnaderna med cirka 20 procent för det andra kvartalet i år, jämfört med det fjärde kvartalet förra året. Företaget kommer att redovisa en engångskostnad om cirka 75 Mkr för det första kvartalet i år, som främst beror på utgifter i samband med minskningar av personal och kontorsutrymme.
Styrelsen föreslår också i dag en ny position, verkställande vice styrelseordförande. Det ska inrättas som stöd till bolaget ledning och nominerar Pier Carlo Falotti till denna post. Han kommer att ta aktiv roll i styrelsen och arbeta nära bolagets VD. Han har tidigare varit vice VD för Oracle.
Icon Medialab redovisar i dag ett rörelseresultat före goodwillavskrivningar och avsättningar för sociala avgifter, EBITA, på minus 200 Mkr. Det var något sämre än analytikernas förväntningar på 194 Mkr och kan även jämföras med motsvarande resultat förra året som uppgick till minus 114 Mkr.
I likhet med andra internetkonsulter gör bolaget stora goodwillavskrivningar. Företaget gör en engångsnedskrivning om 1,6 miljarder kronor i det fjärde kvartalet.
Detta innebär att Icon Medialab redovisar ett resultat efter finansnetto på minus 2,6 miljarder kronor för 2000. Nedskrivningar och avskrivningar för goodwill för helåret uppgick till 2,3 miljarder kronor. Resultatet efter finansnetto för 1999 var minus 296 Mkr.
Resultatet belastades av engångs- och omstruktureringskostnader i kvartalet med 85,2 Mkr. Av dessa kunde 50 Mkr hänföras till nedskrivningar och reserveringar för osäkra kundfordringar, främst från dotcomprojekt från första halvåret.
Nettoomsättningen uppgick till 1,7 miljarder kronor och nettoomsättningen för fjärde kvartalet var 508 Mkr, vilket är en ökning med 214 procent. För helåret steg nettoomsättningen med 308 procent. Analytikerna hade enligt SMEs sammanställning förväntat sig en omsättning på nästan 2,2 miljarder kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.