Icon söker nya delägare i Asien

Johan Staël von Holstein behöver mer pengar till sitt hjärtebarn Icon Medialab Asia. Bolaget förbereder en större nyemission under hösten riktad till asiatiska investerare. Om svenska Icon vill skydda sin ägarandel i bolaget innebär planerna ytterligare en nyemission i hundramiljonersklassen.

Mindre än fem månader efter den första finansieringsrundan söker Icon Medialab Asia nytt kapital. I en intervju med Ekonomi24 berättar bolagets styrelseordförande och koncernchef Johan Staël von Holstein att han vill ta in nya delägare med förankring i Asien.

Det är främst två skäl som spelar in, dels behöver Icon stärka sitt nätverk på den lokala marknaden, dels ser han nya möjligheter att växa genom bolagsköp.

“Marknaden har förändrats så att vi idag kan köpa väldigt bra bolag som vi inte kunde köpa för sex månader sedan på grund av de höga värderingarna. Men det kommer att kräva lite mer pengar än vi hade räknat med”, förklarar Johan Staël von Holstein.

Exakt hur mycket pengar det rör sig om vill han inte kommentera. Tre investmentbanker tävlar just nu om uppdraget att ta hand om finansieringen och det står klart att Holstein inte har blygsamma krav. Han utesluter inte att den kommande nyemissionen blir lika stor som vårens då bolaget tog in 750 Mkr.

“Jag går tillbaka till devisen från 1996 att jag hellre äger en procent av Shell än 100 procent av en bensinmack. Därför skulle jag ta in så mycket pengar jag kan i det här läget för att verkligen vara säker på att kunna krossa all konkurrens.”

När Icon Medialab Asia först finansierades i april gick svenska Icon Medialab in som delägare genom en riktad nyemission värd motsvarande 200 miljoner kronor. För att inte späda ut den ägarandelen kan Icons aktieägare räkna med att bolaget måste genomföra ytterligare en nyemission i hundramiljonersklassen inom kort.

Johan Staël von Holstein vet inte hur Icon och de andra storägarna i Icon Medialab Asia ställer sig till planerna i dagsläget.

“Jag kan inte svara på det. Det är möjligt att Icon säger att de inte vill gå in alls eller bara med en del. Det är ett styrelsebeslut och ytterst en ägarfråga som måste tas på en bolagsstämma så jag kan inte spekulera i det.”

Avvaktar om Japan Det är inte bara det nya beskedet om ytterligare kapitalbehov som förändrar bilden av Icons satsning i Asien. Bolaget har växt snabbt sedan starten och har idag 200 anställda i regionen efter köpet av konsultbolaget Fluid Digital i Australien i förra veckan.

Holsteins expansionsmaskin har stött på oväntade problem i Japan där etableringen nu skjuts upp på obestämd framtid. Tidigare var ett kontor i Tokyo högt prioriterat. “Det är så fruktansvärt dyrt och så pass svårt att jag inte i dagsläget känner att jag har tillräckligt mycket kraft och kompetens för att kunna ge mig på Japan. Vi letar efter en speciallösning för den japanska marknaden”, säger Johan Staël von Holstein.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Agda PS