Icon Asia får klara sig på egen hand

Icon Medialab minskar ägandet i Icon Asia. Det blir konsekvensen när Asien-bolaget nu får jaga nytt kapital på egen hand. ”Vi kan inte hjälpa bolaget på något sätt”, säger Icons koncernchef Ulf Dahlsten som fått se aktiekursen falla med 75 procent på några veckor.

Icon har stått under hårt tryck den senaste veckan, som har bjudit på spruckna affärer, prognosmissar och nya insiderförsäljningar ovanpå den allmänt negativa trenden i branschen.

Intresset var därför stort när Ulf Dahlsten och Icons ordförande Björn Nordstrand mötte press och analytiker på onsdagen. Duon gjorde sitt bästa för att visa handlingskraft och ingjuta förtroende.

Kanske inte den lättaste uppgiften när problemen i bolaget som ledde fram till fredagens vinstvarning skylls på dåliga interna rapporteringsrutiner. Duon vågar inte heller lämna några prognoser för de kommande kvartalen och skyller detta på den skakiga utvecklingen i branschen de senaste månaderna.

Ulf Dahlsten gick ut hårt i början på december när han meddelade att Icon skulle köpa ut de andra delägarna från Icon Asia i förtid. Budet baserades på aktiekursen 51 kronor. Sedan dess har kursen rasat 75 procent. Utvecklingen gör att Asien-affären skjuts på framtiden.

Var det olyckligt att ni lade ett bud på Asien-bolaget? ”Jag tror fortfarande att om kursen hade varit kvar på den nivå som den var på då, så hade det varit rätt. Det hade varit långsiktigt rätt även om det hade inneburit en finansiell negativ påverkan på kort sikt. Men nu klarar vi inte av ens kortfristiga finansiella påfrestningar på aktien. Nu måste vi vårda aktievärdet även på kort sikt”, säger Ulf Dahlsten, som på onsdagen fick se börskursen sjunka med ytterligare omkring 15 procent till strax över 12 kronor.

För att lösa finansieringsproblemet i Asienverksamheten väljer Icon att släppa kontrollen i bolaget. Det tidigare för Icon fördelaktiga optionsavtalet skrotas och Icon går med på sämre villkor vid ett framtida övertagande av Asien-bolaget. Samtidigt begränsas Icons skyldigheter att köpa ut de andra delägarna.

Är den nya Asien-konstruktionen en förlust för Icon? ”Det är naturligtvis ett klart sämre avtal än det vi hade. Samtidigt så hade det gamla avtalet inte varit möjligt att genomföra så vi måste göra någonting. Det här är nog så bra som det ur vår synpunkt kan bli i en situation då vi inte kan hjälpa bolaget på något sätt. Vi har ju inte finansiella muskler eller ett eget aktievärde som gör att vi kan hjälpa dom”, säger Ulf Dahlsten.

På kort sikt kommer Icons ägarandel i Icon Asia att minska när nya delägare ska lockas in i Asien-bolaget. Några pengar från Icons kassakista blir det inte. Dagens ägarandel på 23 procent kan halveras tror Ulf Dahlsten.

Ulf Dahlsten fick flera frågor om utvecklingen under årets sista kvartal. Svaren kan tolkas på flera sätt. Samtidigt som omsättningen växer jämfört med tredje kvartalet och flera kontor uppges gå mycket bra, syns det en tydlig avmattning på marknaden och det utlovade nollresultatet har förvandlats till en förlust på mellan 80 och 90 Mkr före avskrivningar av goodwill.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.