ICI: Riskabel nyorientering

ICI:s VD köper bolag han själv drivit från tidigarearbetsgivaren Unilever. Den holländska jätten använder pengarnai Asien.

Gamla brittiska Imperial Chemical Industries, ICI, tog i veckanett nytt överraskande steg i sitt sökande efter en ny ochlönsammare inriktning. Bolaget köper lånefinansierat fyraföretag från dagligvarutillverkaren Unilever för 50 miljarder kr,en summa som ligger nästan i nivå med vad marknaden värderarhela ICI till.

Vid första anblicken verkar det märkligt att köpa någraomsättningsmässigt mindre, högt värderade och redan lönsammaverksamheter istället för att ta nya krafttag med de svagareegna. Om inte annat hamnar ju företaget på en farligt lågsoliditet. Skuldbördan skall dock lättas med olikautförsäljningar i den traditionella verksamheten. Att marknadentrots riskerna gillar affären beror på att stärkelse- ochlimtillverkaren National Starch, smakämnestillverkaren Quest,fettkemikalieproducenten Unichema ochtvättmedelsråvaruleverantören Crosfield haft svårt att erövrastora kontrakt från Unilevers konkurrenter. Nu skall det bliändring på det, lovar ICI:s VD Charles Miller Smith som ICIrekryterat från Unilever och från just dessa bolag. Han bordeveta vad han talar om även om det finns avskräckande exempel påatt VD:ar gärna köper med sig verksamheter som de själva snarareän organisationen känner sig hemtama med.

ICI var tidigare i historien en jämnstor men lönsammare ochinternationellare konkurrent till var och en de tre tyskajättarna BASF, Bayer och Hoechst. Möjligen säger ICI:sutveckling något om vad som händer när börserna i Europa blirmer anglosachsiska. Det brittiska företaget har nämligentidigare dragit sig ur den tunga kemin och läkemedel bröts förfyra år sedan tillsammans med vissa specialkemikalier ut i etteget börsbolag, Zeneca. Det renodlade läkemedelsföretaget ficksnabbt läkemedelsvärdering medan kemiresidualen ICI på senaretid halkat efter med basindustrivärdering. Den senastekvartalsrapporten var trist med resultatmarginaler på fyraprocent att jämföra med 20 i de verksamheter som nu förvärvas.Tillsammans är dock Zeneca och ICI högre värderade än någon avde tyska konkurrenterna och Hoechst har redan försökt ta efterdet brittiska exemplet med separat läkemedelsbolag. Affären medUnilever leder till att traditionella verksamheten säljs ut bitför bit, något som borde öppna möjligheter för Akzo Nobel somtävlar med ICI om ledningen på färgområdet. Takten beror på hurde nyinköpta delarna utvecklas de närmaste åren. Om expansionenuteblir kan det ju bli fråga om rena panikåtgärder för att räddasoliditeten.

Unilever, det stora anonyma brittisk-nederländskadagligvaruföretaget, har bantat och omorganiserat som alla andra.Nu är siktet ställt på expansion i Sydostasien och det är ingentvekan om var det mesta av ICI:s pengar kommer att investeras.

Jättekoncernens tillväxt är långt från spektakulär menmarginalerna och lönsamheten räcker för att göra jätten till enav Europas största börsjättar.

Bakom börsvärden finns attraktiva varumärken för livsmedelsådana som Lipton, Flora, Carte dOr, Magnum och en lång radandra. Koncernen är världens främsta glasstillverkare. Inomkemisktekniska finns sådant som Sunlight, Surf, Lux, Timotei,Rexona, Pepsodent med flera. Och den som köper koncernenslyxigare produkter väljer mellan varumärken som Calvin Klein,Elisabeth Arden och Pierre Robert. Det finns till och medUnileverparfymer som Fendi och Lagerfeld Photo.

Tillväxten har tidigare precis som för schweiziska konkurrentenNestlé varit ett förvärvsspel. Sedan 1989 har den deladekoncernledningen klarat av över 70-80 förvärv.

Nu blir det mer regelrätta investeringar. Thailändare,indonesier och kineser som hittills köpt Unilevers glass fårlära känna de andra varumärkena.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase