ICB: Frontlines bud räcker inte

Försiktiga skall sälja sina ICB-aktier på börsen. De somverkligen gillar tankbåtar skall inte acceptera Frontlines bud.

Nu handlar det om förtroende. Vem av huvudägarna till ICBrespektive Frontline ska aktieägarna satsa på. Och som ofta iförtroendestrider förs kampen också med annat än blanka vapen.Till de hederligare, men nog så försåtliga, vapnen hör desubstansvärden som huvudägarna slår i huvudet på varandra. Tillde fördolda och inte särskilt hederliga vapnen får räknasstruntprat, ryktespridning och förtal. I olika mån och med olikamedel försöker båda grupperna ta heder och ära av varandra somaffärsmän. Det är inte så svårt.

Branschen, sjöfart i allmänhet och stortank i synnerhet, ärstarkt spekulativ till sin karaktär och de som lyckas måstestundom ta stora risker för att lyckas. Branschen har ocksålockat skrupelfria affärsmän som sett chansen att snabbt byggasig stora privata förmögenheter placerade långt utom räckhållför nationella skattemyndigheter.

Mycket riktigt beskrivs Frontlines John Fredriksen som enfullfjädrad gangster med hårda nypor, brackigt levnadssätt ochsom en allmänt otrevlig typ, medan ICB:s Clarence Dybeck får ätaupp konkursen i Saléns och sin ständiga överoptimism för attlocka placerare till sina båtar.

Vanliga aktieägare har självklart svårt att göra någon egenbedömning av vad respektive flotta eller huvudägares hederfaktiskt är värd. Som fartygsvärdering i allmänhet görs är detingen större svårighet att höja eller sänka värdet med tio–femton procent utan att någon för den skull kan påstå att detnya värdet är helt bort i tok. Fartygsvärden rör sig också dagför dag beroende på marknaden och dollarkurser.

Herrarnas heder är ännu svårare att värdesätta på börsen – isynnerhet som hederlighet och hög etik inte alltid är bästasättet att höja värdet på flottan och avkastningen på aktien.Aktieägarna i ICB har nu att fundera över fyra alternativ:acceptera Frontlines bud och byta en ICB-aktie mot tre iFrontline Ltd, de kan erbjuda sina aktier till Frontline somlovat köpa 25 procent av stocken för 115 kronor, de kan behållasina ICB och hoppas på en ljusare framtid med nuvarande ägareoch en flytt av huvudkontoret till Singapore eller så kan deglädja sig åt en kursuppgång de senaste veckorna på ca 30procent och lägga pengarna på något annat.

I beslutsunderlaget bör då ingå att ICB är ett väl känt rederimed bra fartyg som, relativt sett, gett bra avkastning och stårinför vad som bör bli en bra vinstperiod, hur lång den nu kanbli, nu när tankmarknaden gått upp. Flytten till Singapore gerytterligare skattefördelar. Ett samgående med Frontline gerdäremot knappast några större synergieffekter.

Frontline är numera ett Bermuda-bolag noterat i Oslo och medsitt ägarbolag Hemen Holding B.V. i Holland som i sin tur ägs avGreenwich Holdings Ltd som sannolikt kontrolleras av den norskeskeppsredaren John Fredriksen via ett grekiskt bolag. Bolagethar under 90-talet förlorat någon miljard på sina stora, dyraspecialbyggda s.k. OBO-fartyg som fraktar både olja, malm, koloch säd. Nu kan även den marknaden vara på väg att ge godavinster. Precis som tankmarknaden kan den dock snabbt byggassönder av spekulationsredare av Fredriksens typ eller torpederasav olika yttre faktorer.

Sammantaget talar allt för att den försiktige aktieägaren börsälja och dra sig ut. Men försiktiga aktieägare har inte satsatpå tankrederier så då blir rådet för dessa våghalsar att liggakvar i ICB och låta de verkliga storspekulanterna satsa påFrontline.

BILDTEXT: ICB:s styrelseordförande Clarence Dybeck bör få arbetavidare.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.