IBM: Med ny syn på traditionell teknik
IBM är lika med elektronisk handel. Ungefär det budskapet harbasuneras ut i massiva PR- och reklamkampanjer från världensstörsta IT-bolag under det senaste halvåret. Kampanjen har givitIBM tillbaka lite av den glans bolaget en gång hade sombranschens spjutspetsföretag nummer ett. Men det är inte bara enkampanj i media, utan en genomtänkt strategi som ska stötta dentidigare kantstötta jätten i marschen tillbaka mot toppen.Framför allt är nämligen satsningen på elektronisk handel ettsätt att öka försäljningen av bolagets traditionellakärnområden; hårdvara, programvara och tjänster. Samtidigt hardet gett ungefär 275.000 anställda ett gemensamt mål och envision att sträva mot.Med elektronisk handel, eller e-business som det ofta kallas,menas möjligheten att handla med varor och tjänster. Vanligtvisöver internet. Både för vanliga konsumenter och mellan företag.Program, datorer och konsulttjänster omkring elektronisk handelär ett segment inom IT-branschen som förväntas växa med ungefär20 procent per år, de närmaste fem åren. Därmed uppskattasvärdet till smått otroliga 5.000 miljarder kronor, år 2002. AttIBM, som världens största IT-företag, vill ha en del av denkakan är närmast självklart. Men för IBM handlar det om såmycket mer än så.När Lou Gerstner tog över IBM för drygt fem år sedan var det ettganska vildvuxet konglomerat. Ett stort problem var att olikaaffärsområden och dotterbolag ofta strävade åt olika håll.Ibland motverkade och konkurrerade de faktiskt med varandra.
Spretigt värre
IBM är visserligen fortfarande relativt spretigt, men vad LouGerstner gett medarbetarna är en gemensam vision att strävaemot. Den visionen heter elektronisk handel. Ambitionen är attallt inom IBM ska genomsyras av och anpassas för elektroniskhandel. Ett gemensamt mål är inte minst viktigt i ett så passstort, multinationellt företag som IBM och är sannolikt enbidragande orsak till att IBM:s personalomsättning ligger underbranschgenomsnittet.Ett annat problem för IBM har varit att det förlorat sin plats irampljuset. Den hari stället övertagits av bolag som Oracle, Sun och Microsoft tackvare olika karismatiska chefer som strött spektakulärauttalanden omkring sig. Men med satsningen på elektronisk handelhar kampanjerna gett IBM tillbaka lite av den glans som det hadeför sisådär 20 år sedan. Elektronisk handel uppfattas mer ochmer som ett hett och spännande område som hör framtiden till.
Konsulter i arbete
Elektronisk handel handlar inte så mycket om att investera i nyatyper av program eller datorer. Det som behövs är i första handredan befintlig program- och hårdvara. Utmaningen är att medkonsulters hjälp sätta samman ett färdigt system samt attanpassa organisationen till att handla varor och tjänster elektroniskt.På hårdvaruområdet ser IBM plötsligt en möjlighet att ökaförsäljningen av bolagets gamla slagskepp, stordatorer. Ettområde med bra lönsamhet, men som en längre tid lidit av entrist försäljningsutveckling. Stordatorers styrka är deras storalagringskapacitet av information, höga grad av tillgänglighetoch säkerhet. Faktorer som är ytterst viktiga vid byggandet avhandelstjänst på internet. IBM satsar också mycket påförsäljning och utveckling av servrar, kraftfulla datorer som ärcentrala för varje bolag som vill agera på internet.
Stordatorn dominerar
Ungefär 70 procent av informationen inom alla världens företagligger just i stordatorer från IBM. Att göra den informationentillgänglig på internet är en viktig utmaning. Påprogramvaruområdet har därför IBM utvecklat flera så kallademiddleware-program, vars uppgift just är att göra om tidigarestängd information och anpassa den för internet. IBM, som ärvärldens näst största programvaruhus efter Microsoft, säljeräven andra program som är viktiga byggklossar i en elektroniskhandelslösning, exempelvis databasprogram och meddelandeprogram(Lotus Notes). Vidare har IBM utvecklat nya program, heltskräddarsydda för elektronisk handel. Ett sådant är net commercesom är en slags paketlösning för mindre företag som vill säljavaror eller tjänster på internet. Tjänster är både det största ochsnabbast växande affärsområdet i IBM. Det har givetvis en central roll ibolagets satsning på elektronisk handel. För att koppla ihop datorer,program samt anpassa organisationen för att handla elektroniskt behövshjälp av konsulter.
Nya andelar
Elektronisk handel är också ett sätt för IBM att vinnamarknadsandelar i nya, tidigare svaga, kundsegment.Traditionellt sett har IBM främst varit inriktat på storföretag,inte minst därför att stordatorer varit en så central del avförsäljningen. Men nu är ambitionen att krypa nedåt mot små- ochmedelstora företag. Särskilt som efterfrågan av olika lösningarför handel på internet spås bli stark i de här segmenten.Summa summarum är alltså elektronisk handel ett sätt för IBM attknyta ihop företagets olika delar i ett gemensamt paket.Strategin är att kunna erbjuda allt inom ett särskilt avgränsatområde, en slags one stop shopping för kommers på internet.Ironiskt nog är det en strategi som i mångt och mycket liknarden som IBM hade på 1970-talet då bolaget också levererade alltsom företag kunde tänkas efterfråga inom dataområdet, framförallt stordatorer med tillhörande program och konsultinsatser.Strategin gjorde IBM oerhört framgångsrikt då. IBM vill noggärna upprepa historien en gång till.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.