I marknadens smak
Carlsbergs koncernchef Flemming Lindelöf säger att han dricker Tuborg på ojämna datum och Carlsberg på jämna. Sådant kallas för diplomati och är sannolikt en klok strategi i ett land där befolkningen har ett djupt och känsloladdat förhållande till de dominerande ölsorterna. Öl är och förblir Danmarks nationaldryck. Den sortens problem lär nog Lindelöv slippa när han snart också blir chef för det i dag Orklaägda Pripps Ringnes. Svenskarna har så att säga ett något mer avspänt förhållande till det ledande ölmärket, få lär protestera om Lindlöv inte meddelar att han numera också klämmer i sig en Pripps Blå var tredje dag.
Problem har annars Flemming Lindelöv haft gott om sedan han fick ansvaret för den danska nationalklenoden 1996. Sedan 1887, då Carlsbergs grundare J.C. Jacobsen avled, har bolaget kontrollerats av stiftelsen Carlsbergsfonden. Orsaken till att J.C. Jacobsen löste generationsfrågan med att bilda en ägarstiftelse ska ha varit att han ansåg sin son vara för dum för att driva företaget. Men det som var rätt 1887 var knappast rätt drygt 100 år senare. Enligt stadgarna måste stiftelsen äga minst 51 procent av aktierna i Carlsberg A/S, något som förhindrat bolaget att köpa eller fusionera med andra internationella bryggerier. Samtidigt blev det i slutet av 1990-talet allt mer uppenbart att Lindelöv måste genomföra en större strukturaffär om Carlsberg skulle kunna vara med och slåss på den internationella ölmarknaden.
Förtroendet var i botten
Ölkonsumtionen håller på att minska på de stora marknaderna i västvärlden och samtidigt pågår en snabb konsolidering i branschen. Det har lett till allt lägre vinstmarginaler för Carlsberg, och för ett år sedan blev det riktig krisstämning. Det talades till och med om en förestående delning av bolaget. Börsvärdet hade då fallit med 40 procent på tre år och Flemming Lindelöv var mäkta impopulär på marknaden. I en undersökning i februari i fjol av analytikers och företagsledares förtroende för danska börs-VD-ar, hamnade Lindelöv i den absoluta botten. Hela 82 procent av de tillfrågade trodde att Carlsbergsaktien skulle stiga om Lindelöv avgick.
Men Flemming Lindelöv avgick inte. I stället lämnade han i mars in en begäran hos det danska justitiedepartementet om att få lätta på stiftelsens ägarkrav och två månader senare presenterades fusionen med Orklas Pripps Ringnes. Det nya bolaget, Carlsberg Breweries, ägs till 60 procent av Carlsberg A/S och till 40 procent av Orkla.
Raketaktie i fjol
Sedan dess har det varit andra tongångar på finansmarknaden. Carlsberg blev en av fjolårets raketaktier, och efter det att fusionen presenterades sista maj förra året har kursen stigit med 75 procent. Det är framför allt Prippsbolaget Baltic Beverage Holding, som har en stark position i de snabbväxande marknaderna Baltikum och Ryssland, som har fått aktiemarknaden på gott humör. Pripps är Rysslands största bryggare med en fjärdedel av marknaden.
Men Flemming Lindelöv har också gjort annat som har lyft Carlsbergs börsvärde. Udda innehav som Köpenhamns Tivoli och konstindustriföretaget Royal Scandinavia har sålts. Mindre aktieposter i bryggerier runt om i världen har rensats bort, Carlsberg har dragit sig ur den problemfyllda verksamheten i Shanghai, ökat andelen till 50 procent i bryggeriet i Malaysia, och i slutet på förra året köptes det största bryggeriet i Schweiz, Feldschlössen. Plötsligt har Carlsbergsledningen gjort det som aktiemarknaden hela tiden har efterfrågat.
Och framgångarna har fortsatt för Flemming Lindelöv och Carlsberg. Den tolvmånadersrapport som presenterades i slutet på förra året var klart bättre än förväntat. Vinsten före skatt steg med 60 procent till 2,6 miljarder danska kronor, 20 procent högre än vad marknaden hade räknat med. Omsättningen ökade med 20 procent till 38 miljarder.
De senaste veckorna har också Carlsbergs förhoppningar om att få kapa åt sig det brittiska bryggeriet Bass på nytt väckts till liv. Belgiska Interbrew, med storsäljaren Stella Artois, snuvade förra året Carlsberg på det brittiska bryggeriet. Nu har emellertid den brittiska konkurrensmyndigheten sagt nej till köpet eftersom Interbrew – som tidigare har köpt brittiska Whitbred – skulle få en allt för stark ställning på den brittiska marknaden.
Fler utlandsköp behövs
Nu lär inte Flemming Lindelöv kunna luta sig tillbaka och njuta segerns sötma. Chansen att få köpa Bass är nog inte så stor med tanke på att Carlsberg redan har en dominerande ställning på den brittiska marknaden. Och Carlsberg behöver göra fler stora förvärv för att kunna konkurrera på den internationella ölmarknaden och behålla sin ställning som världens femte största bryggeri. Tillväxten kommer att vara fortsatt svag, globalt sett, och omstruktureringen av bryggeriindustrin är långt ifrån avslutad.
Dessutom är fusionen med Pripps Ringnes än så länge till stor del bara en fusion på papperet. Och att fusioner sällan följer på förhand skisserade planer finns det alltför många exempel på. Det finns en risk för att samgåendet med Pripps Ringnes bara gör Carlsberg ännu mer förankrat på den stagnerande nordiska ölmarknaden. För att fusionen ska bli den offensiva satsning som det talas om, krävs att tillväxten i Baltikum och Ryssland blir så hög som man nu hoppas. Och vem kan med säkerhet säga något om Ryssland? Landet är fortfarande inte mer än ett rejält oljeprisfall från ekonomiskt kaos.
Mister lönsamt Coca-Cola
Det finns också mer närliggande problem med fusionen. Carlsberg klarade sig visserligen lindrigt undan när det gäller konkurrensmyndigheternas krav på de ölsorter som bolaget måste göra sig av med. I Sverige ska marknadsandelen minska från 60 till 45 procent, bland annat måste märkena TT, Arboga och Starkbock säljas. Men Carlsberg får behålla kärnmärkena Pripps, Falcon, Carlsberg och Tuborg. Värre för Carlsberg är att bolaget måste upphöra med försäljningen av Coca-Cola i Sverige och Norge, en verksamhet som har gått mycket bra och som bidrog starkt till vinstförbättringen den senaste tolvmånadersperioden.
Och kanske ska man inte underskatta de kulturella skillnaderna när svenskt och danskt ska samsas i en och samma ölkoncern. Eller hur låter följande uttalande från Flemming Lindelöv i svenska öron?: “Nu koncentrerar vi oss på att ta fram så många olika slags öl till så många olika tillfällen som möjligt. Till exempel kan man dricka en Carlsberg Cool eller Tuborg Light till frukost”.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.