Husqvarnas VD ser ingen vändning: ”Du får gärna rådge mig”

Husqvarna kapar personalstyrkan med 400 tjänster efter ett kraftigt vinstfall i det tredje kvartalet. Återhämtningen har dragit ut på tiden och VD Pavel Hajman vågar inte sia om när vändningen kommer. "Du får gärna rådge mig vad du tror", säger han till Affärsvärlden.
Husqvarnas VD ser ingen vändning: ”Du får gärna rådge mig” - Kopia av Kopia av Kopia av Dubbel
Det tredje kvartalet har gått "lite bättre" än föregående kvartal, säger Husqvarnas VD Pavel Hajman.

Husqvarnas rörelseresultat föll med 87% på årsbasis i det tredje kvartalet efter försämringar i alla divisioner. Redan i september utfärdades en vinstvarning med hänvisning till återhållsam konsumtion.

Bolaget aviserar nu ett nytt sparpaket på 0,5 mdr kr, vilket innebär att 400 tjänster försvinner. Enligt VD Pavel Hajman är nedskärningarna en konsekvens av att återhämtningen har dragit ut på tiden.

“Marknadsläget är helt klart fortsatt försiktigt. Det är för tidigt att säga hur våra kanalpartners (återförsäljare och butiker reds. anm.) kommer att planera sina inköp inför nästa år.”

Han tillägger att åtgärdspaketet som nu lanseras handlar om att reducera de fasta kostnaderna. Bolaget har tidigare sjösatt sparpaket under både 2022 och 2023, vilket har innefattat en personalneddragning på totalt 1000 tjänster innan dagens besked.

När vågar ni hoppas på en vändning?

“Du får gärna rådge mig vad du tror. Det är väldigt svårt att göra en sådan bedömning. Vi ser att våra kanalpartners är fortsatt återhållsamma och försiktiga. De vet inte heller exakt när saker och ting kommer att vända fullt ut.”

Utesluter inte fler nedskärningar

Vid sidan av personalminskningen uppger Husqvarna att bolaget är fast beslutet att identifiera ytterligare sätt att minska kostnaderna.

“Det handlar om att se vilka strukturella förändringar som också är möjliga att göra”, säger Hajman.

Skulle det kunna bli aktuellt med fler personalnedskärningar?

“Det kan ju bli så relaterat till de strukturella förändringar som vi gör. Men här och nu tror vi att det här är rätt nivå.”

Bakom det kraftiga vinsttappet i kvartalet syns en tydlig marginalpress i samtliga av bolagets divisioner.

Enligt Hajman kan det delvis förklaras av att ett regnigt väder har slagit mot försäljningen av bevattningssystem, vilket är en högmarginalprodukt. En annan faktor är att affärsområdet Constructions, som utvecklar verktyg till byggindustrin, tappar försäljning på sin mest lönsamma marknad USA. Den tredje förklaringen han lyfter fram är övergången från bensin- till batteriprodukter.

“Vi har ännu inte fått upp marginalen på batteriprodukter. Här behöver vi skala upp ytterligare.”

Hur långt bort är det då?

“Det vill jag inte spekulera i.”

Försäljningsmålet hotat

Även om Hajman inte vill sia om när marknaden vänder ser han vissa ljusglimtar framöver. Förhoppningen är att de lägre räntorna ska få konsumenter att öppna plånböckerna igen. Bolaget lanserar dessutom ett omfattande produktprogram inför trädgårdssäsongen 2025, vilket bland annat inkluderar 13 nya robotgräsklippare som styrs med hjälp av GPS.

“Det här är ju väldigt beprövade produkter, så de kommer att mottas väl av marknaden”, säger Husqvarna-chefen som hoppas att lanseringarna ska göra avtryck på resultatraden.

Samtidigt medger han att målet om att fördubbla försäljningen av robotgräsklippare till 12 mdr kr under 2026 kan bli svårt att nå.

“Målsättningen ligger kvar. Men det finns givetvis en risk för att det kan bli förskjutet något år eller så, givet att vi inte har lyckats sälja så mycket som vi har planerat under det här gångna året.”

 

Husqvarna, Mkr Q3-2024 Q3-2023 Förändring
Nettoomsättning 9 739 10 512 -7,4%
Organisk försäljningstillväxt, procent -4 -15
Rörelseresultat 52 398 -86,9%
Rörelsemarginal 0,5% 3,8%
Justerat rörelseresultat 53 415 -87,2%
Justerad rörelsemarginal 0,5% 3,9%
Nettoresultat -153 125
Resultat per aktie, kronor -0,27 0,22

 

Läs mer: Husqvarna – nu är det klippt

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold