Husqvarnas VD: Låg konkurrens är det största hindret

Snabb tillväxt för robotgräsklippare är en av de viktigaste orsakerna till att Husqvarna nu skriver upp sina finansiella mål. VD Henric Andersson ser bara en riskfaktor: att konkurrensen är för låg.
Henric Andersson, VD på Husqvarna.
Henric Andersson vill se fler konkurrenter.

I samband med onsdagens kapitalmarknadsdag höjer Husqvarna sina finansiella mål. Rörelsemarginalmålet går från över 10% till 13%. Nettoomsättningen ska öka med 5% per år, tidigare mål var marknadstillväxten plus 2%. Bolaget skruvar också åt målet för kapitaleffektivitet (operativt rörelsekapital i relation till nettoomsättning) till 20% från tidigare 25%.

Det finns flera faktorer bakom bolagets optimism. En är ökad efterfrågan på effektiva bevattningssystem (inom Gardena) där Husqvarna räknar med dubbelsiffriga tillväxttal. En annan är batteridrivna produkter, bland annat motorsågar, även här räknar man med dubbelsiffrig tillväxt. Husqvarna har nu som mål att andelen elektrifierade produkter, som andel av försäljningen av motoriserade produkter, ska gå från dagens 38% till 67% om fem år. Husqvarna tror också på stark ökning av produkter som är uppkopplade, målet är att öka antalet uppkopplade produkter från dagens 2,8 miljoner (inkl förvärvet av Orbit) till 6 miljoner om fem år.

Kanske viktigast för de uppskruvade målen är dock tilltron till robotgräsklippare. Idag (löpande 12 månader) säljer Husqvarna robotgräsklippare för drygt 6 miljarder, den siffran ska upp till 12 miljarder om fem år.

“Det är ett så stort värde för privatkunder i form av tid och för professionella kunder i form av kostnader att jag egentligen inte ser några hot mot tillväxten för robotgräsklippare. Det största hindret är att vi är för ensamma på marknaden, det skulle vara bra med fler aktörer, ser man att grannen har en robotgräsklippare vill man själv ha en”, säger VD Henric Andersson till Afv.

Så du tycker att ni har för liten konkurrens?

“Ja, det kan man säga, med fler aktörer förändras kundernas beteende snabbare”.

Vd:n för Husqvarna: Råvaror har blivit dyrare

Henric Andersson ser potential i utvecklade marknader som Skandinavien, Tyskland och Schweiz med en andel robotgräsklippare mellan 45-60%. Framför allt ska dock tillväxten ske i USA (världens största marknad) Storbritannien och Australien. Här är andelen robotgräsklippare bara 5%, eller mindre. Professionella kunder, det handlar då till exempel om golfbanor och fotbollsklubbar, är också en del av den totala marknaden där Andersson ser stor potential.

Även om det mesta gick i dur på Husqvarnas kapitalmarknadsdag fanns ett en del problemområden. Det handlar då främst om ökade kostnader för råvaror och logistik.

“I stort sett alla råvaror har blivit dyrare. Inom logistik ser vi också högre kostnader, framför allt har containerfrakt blivit extremt mycket dyrare. Vi ska dock ta igen de ökade kostnaderna med prishöjningar 2022”, säger Henric Andersson.

Fondförvaltaren Fredrik Skoglund pratade gott om Husqvarna i en intervju med Affärsvärlden i slutet av november. Här hittar du den artikeln.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.