Husqvarna
Husqvarna vinstvarnar – ogynnsam produktmix
Väntad försäljning enligt Factset låg på 16,4 miljarder kronor.
“Den starka efterfrågan på våra robotgräsklippare fortsätter men låg produktion under andra kvartalet har resulterat i en fortsatt rekordhög orderstock. Vi gör vårt yttersta för att öka vår produktion för att ta hand om våra kunder och återförsäljare i denna utmanande situation. Vi har prioriterat vår produktion för det professionella segmentet, inklusive vår nyligen lanserade CEORA som har genererat en stark kundefterfrågan”, skriver bolagets VD Henric Andersson.
Enligt bolaget kommer rörelsemarginalen att påverkas negativt av en ogynnsam produktmix med låg försäljning av robotgräsklippare och hög försäljning av åkgräsklippare. Den låga försäljningen av robotgräsklippare uppges vara på grund av nedstängningar i Kina.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.