”Husdjuren är mer av en familjemedlem”

Ökad omsorg om husdjuren och en växande medelklass i bland annat Kina är några faktorer som driver marknaden, säger Håkan Lagerberg, VD och storägare i Swedencare.
”Husdjuren är mer av en familjemedlem” - Håkan-Lagerberg-scaled
När tidigare huvudägare ville sälja Swedencare 2014 gick Håkan Lagerberg och två till in som ägare. Då omsatte bolaget 18 miljoner kronor och hade två anställda.

Ett annat svenskt börsbolag som också rider på husdjurstrenden är Swedencare vars fokus är kosttillskott som säljs via veterinärer, djuraffärer, apotek och digitalt. Bolaget är kanske mest känt för sin munhygienprodukt ProDen Plaqueoff som numera säljs i nästan 50 länder. Ambitionen är att komma in på nya marknader med den produkten.

Men man har, särskilt de senaste två åren, också börjat bredda portföljen genom förvärv. Att patentet på ProDen Plaqueoff går ut i höst är inte huvudorsaken till det, enligt VD Håkan Lagerberg, utan ambitionen har hela tiden varit att växa portföljen med mer kosttillskott.

Den 28 juni i år offentliggjorde Swedencare sitt största förvärv någonsin då de köpte den amerikanska kontraktstillverkaren Vetio för 1,5 miljarder kronor. Vetio tillverkar kosttillskott och dermatologiska produkter samt läkemedel till husdjursmarknaden. Dermotologiska produkter i detta sammanhang avser både hud och päls. Efterfrågan ökar under den varma delen av året då värme kan skapa irriterad hud, svamp och utslag.

Men genom miljardförvärvet tog Swedencare ett steg mot målet att bli ”en global djurhälsokoncern” inom just kosttillskott och dermatologiska premiumprodukter till husdjur och sälskapshästar.

”Genom förvärvet ökar vi andelen egenproducerade produkter både för egen försäljning och till våra nuvarande samarbetspartners inom white label samtidigt som vi förstärker vår utvecklingsverksamhet och får en portfölj av egenutvecklade insatsvaror”, säger Håkan Lagerberg.

De växlar också upp närvaron i USA som numera är Swedencares starkaste marknad. Man förvärvade två bolag på den amerikanska kontinenten i fjol samt två i år.

”Vi förvärvar bolag som passar in i gruppen och vill fortsätta vara på kosttillskottsidan. Det handlar egentligen om produktexpandering och det är alltifrån dermatologiprodukter, maghälsa, åldersrelaterade problem, järnförbättringsprodukter, leverprodukter. Vi har en bred produktportfölj,” säger Håkan Lagerberg.

Swedencare har i princip gått från ett en-produktbolag till att bli ett förvärvsbolag. Men det tog längre tid än vad Lagerberg trodde från början. Han säger själv att det lossnade med förvärvet av amerikanska Stratford 2020.

Djurhälsobolaget Stratford Pharmaceuticals, beskriver Håkan Lagerberg som ett ”drömförvärv”, där man stärkte sin produktportfölj av kosttillskott inom premiumsegmentet för hund och katt. Produkterna säljs för närvarande till cirka 10 000 veterinärkliniker i USA.

Sex förvärv på tolv månader

”På tolv månader har vi, sedan dess, gjort sex förvärv inklusive Vetio. Samtidigt har aktien gått starkt, och det blir lättare att göra förvärv när de ser att vi har haft en så pass bra utveckling. Vi förvärvar bara bolag där som både har hög lönsamhet och tillväxt. Vi har inget stort integrationsprogram med samma leverantörer eller liknande. Det ger sig allt eftersom. Det viktiga för oss är att behålla den entreprenöriella nerven för det hjälper oss att behålla tempot i tillväxten.”

Veterinärklinikerna är både konkurrenter och kunder. Vid sidan av kända varumärken säljer Swedencare också private label-lösningar och här tror man på tillväxt. Såväl kliniker som distributörer vill ha egna produkter. De är förstås inte ensamma om denna nisch, samtidigt pekar Lagerberg på att marknaden är stor.
”Men det finns många bolag som liknar oss: CEVA, Virbac, Dechra, Vetoquinol, Beaphar och många fler”.

“För köparna handlar det inte alltid om så mycket pengar när det kommer till kosttillskott. En burk kanske kostar 200 kronor men räcker relativt länge. Och hundägare vill ha det man tror är den allra bästa produkten.”

Tidigare var ProDen Plaqueoff det starkaste varumärket men tittar man på försäljningen i första kvartalet står den för en tredjedel, en tredjedel var kosttillskott och resterande dermatologiprodukter. På sikt minskar nog Plaqueoffs andel då man bygger andra varumärken och gör nya förvärv.

”Det som driver marknaden för kosttillskott är omtanken om djuren. Husdjuren är mer av en familjemedlem och man vill gärna vara förebyggande så att de inte blir sjuka. Den efterfrågan fortsätter och man vill ha mer specialiserade produkter. Detta är relativt nytt, för tio år sedan fanns knappt avancerade kosttillskott”.

Swedencare Musti Group Vimian
Börskurs SEK 106,4 EUR 31,12 SEK 91,8
Börsvärde 11 926,9 MSEK 10 551,9 MSEK 36 111,8 MSEK
Noteringsår 2016 2020 2021
Utveckling sedan notering 2950% 202% 17%
P/E 178,46 46,68
Största ägare Håkan Svanberg & Co Healthcare AB Mandatum Life Insurance Fidelio Capital
Lista First North Helsingfors Mid cap First North
VD Håkan Lagerberg David Rönnberg Fredrik Ullman
Branch/subkategori Produkter inom djurhälsa, foder Husdjursbutiker Läkemedel och tekniska lösningar
Omsättning 2020 239, 9 MSEK 2877,3 MSEK 720,3 MSEK
Resultat 2020 60,4 MSEK 301,5 MSEK 235,7 MSEK
Källa: Avanza samt bolagens årsredovisningar. Data inhämtat 29 juni 2021.

Målet är att öka dagens omsättning på 800 miljoner kronor (rullande 12 månader, inklusive förvärv) till 2 miljarder kronor år 2025 med 30% i rörelsemarginal.

”Det är en ganska bra marginal, men många har det i den här branschen. För köparna handlar det inte alltid om så mycket pengar när det kommer till kosttillskott. En burk kanske kostar 200 kronor men räcker relativt länge. Och hundägare vill ha det man tror är den allra bästa produkten.”

Han ser också tillväxtmöjligheter med en växande medelklass i världen.

”Vi pratar mycket om Europa och USA men Asien är en fantastisk marknad för oss. Kina är det land i världen där husdjurstrenden växer snabbast. De som skaffar hund och katt i Kina är hushåll med god ekonomi, och de är inte särskilt priskänsliga.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Spotlight Stock Market