Humble ökar resultatet – ser fortsatt hög efterfrågan

Foodtechbolaget Humble redovisar ökad omsättning och vinst under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan.
Humble ökar resultatet – ser fortsatt hög efterfrågan - humble_4-1440×810
Foto: Humble

Omsättningen steg 9,2 procent till 1 978 miljoner kronor (1 811). Den organiska försäljningstillväxten var 10 procent (12).

Affärssegmentet Quality Nutrition uppges ha utmärkt sig med en ökning om 18 procent, till följd av en stark utveckling i Sverige och Australien.

Ebitda-resultatet blev 177 miljoner kronor (161), med en ebitda-marginal på 8,9 procent (8,9).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 185 miljoner kronor (168), med en justerad ebitda-marginal på 9,4 procent (9,3).

Ebita-resultatet blev 146 miljoner kronor (132), med en ebita-marginal på 7,4 procent (7,3). Justerat ebita-resultat blev 154 miljoner kronor (139).

Rörelseresultatet blev 96 miljoner kronor (85), med en rörelsemarginal på 4,9 procent (4,7).

Man uppger att man fortsätter se en hög efterfrågan bland sina kunder. Responsen från de större handelskedjorna är positivt och Humble har fått bekräftat flera nya lanseringar av produkter och varumärken inför 2025.

Justerat rörelseresultat blev 104 miljoner kronor (91), med en justerad rörelsemarginal på 5,3 procent (5,0).

Resultat per aktie uppgick till 0,06 kronor (-0,20).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 142 miljoner kronor (175).

“Säsongsmässigt förväntar vi oss att kunna frigöra ytterligare rörelsekapital under fjärde kvartalet, vilket kommer ha en positiv effekt på vårt kassaflöde. Vår balansräkning fortsätter att stärkas och vi följer den tidigare kommunicerade planen om att minska skuldsättningen mot vårt finansiella mål på <2.5x”, skriver Simon Petrén, vd för Humble Group.

“Fjärde kvartalet är Humbles försäljningsmässigt viktigaste kvartal. Kvartalet har haft en positiv start, samtidigt möter vi starka jämförelsetal mot föregående år gällande nettoomsättningen. Vi ser goda möjligheter att fortsätta växa affären med stärkt lönsamhet och samtidigt säkerställa bästa möjliga förutsättningar för 2025, med siktet inställt på fortsatt lönsamhetsförbättring, utveckling av vår plattform och etablering på befintliga och nya marknader.”

Humble, Mkr Q3-2024 Q3-2023 Förändring
Nettoomsättning 1 978 1 811 9,2%
Organisk försäljningstillväxt, procent 10 12 -16,7%
Ebitda 177 161 9,9%
Ebitda-marginal 8,9% 8,9%
Justerat ebitda 185 168 10,1%
Justerad ebitda-marginal 9,4% 9,3%
Ebita 146 132 10,6%
Ebita-marginal 7,4% 7,3%
Justerat ebita 154 139 10,8%
Justerad ebita-marginal 7,8% 7,7%
Rörelseresultat 96 85 12,9%
Rörelsemarginal 4,9% 4,7%
Justerat rörelseresultat 104 91 14,3%
Justerad rörelsemarginal 5,3% 5,0%
Resultat per aktie, kronor 0,06 -0,20
Kassaflöde från löpande verksamhet 142 175 -18,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold