HUI höjer detaljhandelsprognos

HUI höjer sin prognos för den svenska detaljhandeln för 2015.

HUI Research bedömer att Sveriges BNP kommer att växa med 2,5 procent under 2015 och 2,7 procent under 2016, enligt en färsk konjunkturrapport där BNP-prognoserna är oförändrade jämfört med HUI Researchs mars-prognoser.

Den totala detaljhandeln i volym förväntas öka med 4,0 procent 2015, vilket är en höjning från tidigare prognos som var +3,0 procent. För 2016 lämnas detaljhandelsprognosen oförändrad vid 3,5 procent.

“Återhämtningen efter finanskrisen har gått långsamt för detaljhandeln, men det ser ut som om 2015 kan bli året då försäljningen tar rejäl fart i alla branscher. Man får gå tillbaka till år 2007 för att hitta tillväxttal över 4 procent”, säger Lena Larsson som är vd på HUI Research.

“Detaljhandeln har överraskat positivt under årets fyra första månader. Fortsatt momentum i elektronikhandeln och möbelhandeln har gjort att sällanköpsvaruhandeln redan ökat med 5,9 procent hittills i år”, uppger branschorganet vidare.

HUI har nu en ljusare syn för 2015 beträffande försäljningen av dagligvaror och sällanköpsvaror, medan motsvarande prognoser för 2016 är oförändrade. Dagligvaruhandeln förväntas öka med 3,0 procent 2015 (tidigare prognos 2,5 procent) och 3,0 procent 2016 (3,0). Motsvarande siffror för sällanköpsvaror är 5,0 procent för 2015 (3,5) och 4,0 procent för 2016 (4,0).

De svenska hushållens konsumtion väntas öka med 2,8 procent 2015, vilket är en upprepning. Prognosen för 2016 är kvar vid 2,5 procent.

“Hushållens förutsättningar för konsumtion förblir goda även under 2015, tack vare ytterligare en räntesänkning under våren, fortsatt svag inflation överlag och goda reallöneökningar. Amorteringskravet har tillfälligt blåsts av, vilket innebär bibehållet konsumtionsutrymme under 2015. Samtidigt diskuteras fortsatt någon form av åtgärd på detta område och det är inte osannolikt att det sker inom en snar framtid, varför bilden av hushållens konsumtionsutrymme ändå är relativt oförändrad”, fortsätter HUI Research.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.