Hotet som kan få Google på fall

Sökmotormarknaden är en av nätets framgångssagor. Nu står den inför en förändring, samtidigt som marknadsledaren Google ska börsnoteras.

Alla har vi drunknat i enorma mängder träffar när vi har sökt på nätet. Bäst resultat får man just nu hos Google, något som har lett till att den amerikanska sökmotorn fullständigt dominerar marknaden. Belöningen för denna dominans är avsevärd. Bolaget är på väg mot en börsintroduktion och marknadsvärdet kan hamna upp emot 190 miljarder kronor. Men mycket talar för att det går till börsen i sista minuten.

Sökvärlden är nämligen på väg att förändras. Dels pågår en stark vertikaliseringstrend, det vill säga vi söker allt mer i specialiserade tjänster såsom artikelarkiv, uppslagsverk eller annonssajter. Orsaken är att det är oändligt effektivare. Dels börjar allt mer information som hittills varit osökbar nå webben.

Böckerna har infon
I dag finns det mesta av information inte på webben, utan i böcker, dabataser, på mikrofiche etc. Men förra veckan nådde i ett enda slag väldigt mycket mer av denna gömda information ut på nätet. Det är nätbokhandeln Amazon, som numer gör det möjligt att söka på enstaka ord i mer än 120 000 böcker. Det motsvarar 33 miljoner boksidor. Och fler lär tillkomma. Tanken är naturligtvis att om du hittar precis det du söker är sannolikheten stor att du också köper boken.

Men eftersom du med sökningen också kan läsa boksidorna on line blir Amazon ett makalöst sökverktyg även för dem som inte är ute efter att shoppa böcker. Och därmed ett visst hot mot Google.
Google lär svara. Enligt tidningen Publishers Weekly har sökmotorjätten redan tecknat avtal som ger den möjlighet att lägga in material från 60 000 böcker i en gigantisk och sökbar databas. Frågan är om det räcker. Hittills har kampen mellan sökmotorerna handlat om vem som har effektivast metoder för att söka av webben och att rangordna de webbsidor som uppfyller sökkriterierna.

Är Google för evigt?
En av metoderna som Google använder för att få så bra träffsäkerhet som möjligt är att räkna hur många länkar till respektive sida som matchar sökningen. Den som flest länkar till är mest relevant.

Dilemmat är att ingen har länkat till all den nya information som nu görs tillgänglig via bland annat Amazon. Det går med andra ord att ifrågasätta om Googles metod kommer att fortsätta att vara mest effektiv. Det kan tyckas som en petitess. Men eftersom Google är på väg mot en börsintroduktion och värderas på ett sätt som implicerar evig global överhöghet över sökmarknaden kan det vara värt att peka på vad som är på gång.

Bolaget lär fortsätta att spela en viktig roll på sökmarknaden, men knappast lika viktig som de flesta verkar tro. Så bra är helt enkelt inte Google. Och kommer det en ny och överlägsen söktjänst går det oerhört fort för världens internetanvändare att ta den till sig. Det är Google självt ett exempel på. Vem minns i dag Alta Vista eller Webcrawler eller Euroseek eller Punkt.se eller Hot Bot eller Excite eller…?

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.