Hollywoods fiende nr 1
Musikbranschen beslutade nyligen följa efter bokbranschen och ha en årlig cd-rea. Orsaken är att musikbranschen är en bransch i kris och måste göra något. Ungdomar har slutat köpa skivor. Vad gör de i stället?
De sitter framför sina datorer.
En typisk eftermiddag är drygt fyra miljoner människor uppkopplade på Kazaas nätverk. De byter cirka 500 miljoner filer med varandra. Mest handlar det om musik och filmer. Allt går att få tag på. Många har inte ens släppts i handeln.
Det är inte science fiction. Det är det fildelningssystem som skapades av svensken Niklas Zennström och som tagit över efter Napster som skiv- och filmindustrins fiende nummer ett, en historia om hur rätt programvara vid rätt tid och plats kan nå en publik motsvarande befolkningen i ett par större länder utan en krona i marknadsföring.
1998 var Niklas Zennström ansvarig för Tele2:s europeiska internetsatsning. Han och kollegan Janus Friis frågade sig hur man kunde distribuera innehåll över internet på ett mer effektivt sätt. Den modell som då rådde var att varje gång något hämtades över internet så skedde det vid källan, en modell som innebar att det kostar exakt lika mycket för varje ny användare.
– Flera webbtjänster fick stänga när de fick för mycket trafik. Vi såg ett tydligt behov av en effektivare distributionsmetod för innehåll, säger Niklas Zennström.
Den distributionsmetod det handlar om är peer-to-peer, eller P2P, en metod som gör det möjligt för datorer att koppla upp direkta förbindelser med varandra över internet, utan att gå via någon webbtjänst. Lite som att prata i telefon med andra ord.
P2P fick sitt genombrott år 2000 med Napster som mer eller mindre över en natt blev internets mest omtalade företag. Syftet var att ge medlemmarna tillgång till de delar av de andra medlemmarnas datorer där de förvarade sina musikfiler.
Men Napster gjorde misstaget att ha en central dator som höll reda på var musikfilerna fanns. Det gjorde det möjligt för musikindustrin att hävda att Napster bröt mot upphovsrätten. Napster gick slutligen i konkurs i höstas efter eviga domstolsförhandlingar och rekonstruktionsförsök.
Nästan samtidigt med Napster togs emellertid nästa steg i utvecklingen med de första testerna av det verk som en handfull estniska programmerare skapat under ledning av Niklas Zennström och Janus Friis. Programvaran Fasttrack.
De här programmerarnas insatser betydde att 2000 blev året med en explosionsartad utveckling för filbytandet via P2P. Först via Napster, men senare genom program som Grokster, Morpheus, Imesh och Kazaa som snabbt blir en del av ungdomens vardagsvokabulär. Alla dessa använder Fasttracks programvara.
Bäst av dessa lyckas Niklas Zennström med sitt Kazaa. Med nära 200 miljoner nedladdade kopior sedan lanseringen år 2000 brukar Kazaa beskrivas som den mest framgångsrika programvaran i internets historia. Uppskattningar pekar på att så mycket som hälften av trafiken i världens bredbandsnät genereras via Kazaa. Zennströms skapelse är på väg att tvinga den globala underhållningsindustrin till en fundamental omstöpning.
Napster kunde skivindustrin stänga ner på grund av den hade en central server. Kazaa består däremot av två funktioner, dels möjligheten att söka bland allt vad andra Kazaa-anslutna erbjuder, dels att byta filerna direkt mellan datorer. Bytet går aldrig via centrala datorer. Alltid direkt mellan användarna.
– Man kan kanske stoppa bolaget Kazaa, men det spelar ingen roll. Det finns 200 miljoner program därute, säger Niklas Zennström.
Att han har blivit ett rött skynke för mäktiga krafter är tydligt. För Kazaas räkning har han drivit otaliga juridiska processer och han är personligen nämnd i målet mellan Metro Goldwyn Meyer och Grokster, trots att han i fjol sålde Kazaa till det Vanuatu-registrerade och Australienbaserade Sharman Networks.
Utgången är oviss och den involverar en lång rad bolag i en lång rad länder, varav några är skatteparadis med starka skydd för bolagsinformation.
– Vi vann ett mål i Holland där vi var baserade, men till slut orkade vi inte driva den juridiska processen längre, så vi sålde. Men gör tydligen ingen skillnad för amerikanska jurister, säger han med ett skevt leende.
Skiv- och filmbolagen vill stänga Kazaa, Morpheus och Grokster. Och de vill ha skadestånd på
150 000 dollar för varje illegalt nedladdad låt eller film. Eftersom miljarder filer byter händer varje vecka kan det bli en del pengar.
Men alla krafter verkar inte emot Niklas Zennström. Han är på väg att bli en symbol för frihet på internet. Representanter för fri- och rättigheter på internet som EFF, Electronic Frontier Foundation, anser att stämningen mot filbytartjänsterna är ett av de största hoten mot rättssamhället. Frågan är den tämligen grundläggande huruvida man har rätt att stoppa utvecklingen av bättre teknik med hänvisning till att tekniken kan användas för att bryta mot upphovsrättsskydd.
– Folk har alltid bytt filer på internet, via e-post, chat, eller filöverföringsprogram. Nu har allt fler bredband och vi har tagit fram en överlägsen teknik för spridning av filer via internet. Om Saab bygger en bil man kan köra för fort med, ska man då skicka böterna till Saab?
Ansvaret ligger enligt Niklas Zennström hos slutkonsumenten. Och angreppet på filbytartjänsterna är bara ett desperat försvar av döende monopol.
– Kazaa är ingen pirattjänst. I så fall är internet ett piratnät. De allra flesta användare av Kazaa är ärliga och schyssta människor, men de känner sig dåligt behandlade av exempelvis skivindustrin. Finns det ett sätt för dem att få tag på den musik de vill ha, direkt när de vill ha den, och till ett pris som känns rimligt så finns det inget problem. Men nu vill skivbranschen ha 200 kronor för en cd-skiva med många låtar folk inte vill ha.
– Vi försökte diskutera med Stim-organisationerna (som bevakar artisternas upphovsrätter) men de var inte intresserade. Det är förvånande eftersom det bara är historien som upprepar sig. Det var samma sak med videobandspelaren som först sades vara det största hotet någonsin mot Hollywood. Senare visade det sig att videouthyrning blev den största intäktskällan för filmindustrin. Jag är helt övertygad om att P2P är det bästa sättet för skivbolag och artister att distribuera innehåll.
Den globala underhållningsindustrin är ändå skakad. Men Kazaa är bara en av pusselbitarna. Den ökade trafiken göder teleoperatörerna. Cisco får sälja mer nätverksutrustning. Dell får sälja kraftfullare datorer.
– Folk har alltid delat med sig av innehåll och kopierat. Tidigare stod man på skolgårdarna och lånade skivor av varandra för att spela av. Faktum är att det är minoriteten av musikkonsumenterna som köper skivor.
I centrum står frågan om upphovsrättens framtid. Men lika lite som skivbytandet på skolgårdar bör övervakas, lika lite bör man enligt Niklas Zennström övervaka filbytandet på internet.
– Upphovsrättsägarna kan använda digitala skydd, eller skaffa sig en affärsmodell som fungerar i den nya miljön. Man ska ha klart för sig att man konkurrerar mot konceptet gratis, vilket kan vara svårt, men som inte är omöjligt. Evian lyckas ta rejält betalt för vatten som inte smakar så olikt vanligt kranvatten med hjälp av förpackning och kvalitet. Men de kan inte ta 200 kronor för ett glas vatten.
Ett steg i detta är att amerikanska Altnet, i vilket Niklas Zennström är en huvudägare, nu arbetar med att ovanpå Fasttracks programvara lägga på olika former av kopieringsskydd, rättighetshantering och mikrobetalningar. Kritiker hävdar att det bara är en skenmanöver eftersom sökresultaten från Altnet visas tillsammans med sökresultaten från Kazaa, vilket gör att betalfilerna alltid presenteras sida vid sida med hundratals gratisfiler.
Men det är enligt Niklas Zennström en fråga som inte berör honom särskilt mycket. Han lägger i stället sin energi på två nya företag som båda handlar om P2P. Joltid ska underlätta för företag som vill distribuera stora informationsmängder via internet. Skyper satsar på trådlösa nät i kombination med P2P.
– Jag har inte gjort mig någon hacka på det här än. Jag drar i gång saker där man med hjälp av ny teknologi kan göra stora förändringar. Det är min drivkraft.Namn: Niklas Zennström
Ålder: 37
Familj: fru Catherine
Inkomst: “Beroende på kassatillgången i bolaget.”
Involverad i dessa bolag: Joltid, Skyper, Altnet, Bullguard (antivirus och brandvägg), samt en del projekt på idéstadiet.
Tycker bäst om: “Min fru Catherine.”
Tycker sämst om: “Turbulens i flygplan”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.