Höga utdelningar hotar fastighetsuppgången
Samtliga större fastighetsbolag är vinnare på börsen hittills i år. Castellum, Drott, Hufvudstaden, Kungsleden, Tornet och Wihlborgs har alla stigit mellan 10 och 20 procent sedan årsskiftet. Mandamus, drabbat av maktstriden mellan Akelius och bondeintressen, är ett av få bolag med en relativt svag utveckling. Uppgångarna har skett trots att förutsättningarna egentligen inte är särskilt gynnsamma. Svag konjunktur innebär tomma lokaler och därmed utebliven hyra. Höjd ränta leder till ökade finansieringskostnader. Men det är uppenbart att placerare varit beredda att ha överseende med kortsiktiga frågetecken. Den fortsatta slakten på it- och telekomaktier skapar ett behov av stabila placeringsalternativ. Och i det avseendet är fastighetsbolagen nästan oslagbara. Branschen är ljusår från krisstämpeln i början av 90-talet. Balansräkningarna är starka och det finns ingen risk att marknaden kommer att byggas sönder. Hotet från högre räntor är inte heller något stort problem. För det första är en stor del av fastighetsbolagens upplåning bunden under några år framöver. För det andra är det få som tror att Riksbanken kommer att höja räntan så mycket att det får några allvarliga konsekvenser för bolagens rörliga del av räntekostnaderna. För det tredje balanseras högre ränta av att inflationen stigit, vilket automatiskt leder till högre hyresintäkter, tack vare indexklausuler i hyreskontrakten. Till detta kommer att omförhandlingar av hyror ofta leder till rejäla höjningar, eftersom avtal som slöts för kanske tre år sedan innebar betydligt lägre hyra, jämfört med de som gäller idag. Kommer då kursuppgången att fortsätta? På kort sikt antagligen inte. Intresset för fastighetsaktier kan vara uppblåst på grund av företagens höga direktavkastningar. Placerare som behöver höga utdelningar har sett ett bra alternativ i fastighetsaktier när andra bolag sviker. Dessutom är det fel att överge hoppet om en konjunkturuppgång och ett därmed ökat intresse för mer konjunkturkänsliga aktier. När verkstad, skog och kanske till sist även de utbombade telekomaktierna tar fart kommer fastigheter att hamna i strykklass. Visst platsar någon eller några stabila fastighetsaktier i en börsportfölj med god riskspridning, men efter årets uppgång är det stor risk att det mesta av potentialen redan är tagen. Och på tal om vinsthemtagning. Borde det inte vara hög tid för staten att privatisera fastighetsjätten Vasakronan? Jovisst, men det är nog tyvärr en helt orimlig tanke fem månader innan valet.
Behaglig resa väntar SAS aktieägare
Det är inte svårt att ha synpunkter på vårt skandinaviska flygbolag. Och det är sällan man hör synpunkter som är särskilt positiva. Plan är försenade, flygvärdinnorna är på dåligt humör, biljettpriserna är för höga och sist men inte minst så är smörgåsarna på inrikes under all kritik. Visst är kritiken ibland motiverad, men den skapar lätt också en skev bild av SAS som företag och aktieinvestering. Det går naturligtvis inte att sticka under stol med att det är tufft för flygbranschen just nu, passagerarantalet minskar och de traditionella bolagen hotas av lågpriskonkurrenter. Men om blicken höjs något går det att upptäcka att SAS är ett företag som faktiskt är i ganska bra skick och därför har förutsättningar att leverera bra avkastning till sina aktieägare. Finansiellt tillhör SAS de mest solida bolagen i Europa och positionen på den nordeuropeiska hemmamarknaden är mycket stark. Dessutom har SAS möjlighet att stärka sin ställning ytterligare med hjälp av den partnerstrategi företaget valt. I och för sig innebär den hela tiden en kamp med konkurrensmyndigheterna, men om SAS spelar sina kort väl kommer aktieägarna att gynnas av strategin. Dessutom är det en styrka att ingå i Star Alliance, som förmodligen är den bäst fungerande globala flygalliansen. Passagerarna kommer att återvända och behovet av att resa kommer inte att bli mindre. Det gäller även i tjänsten, trots att många företag uppmuntrar sina anställda att utnyttja telefonkonferenser. Den besparingskur som SAS går igenom just nu innebär att företaget om något år kommer att vara i kanske bättre skick än någonsin. Om konjunkturen samtidigt tar fart är chansen stor att flygbolaget kommer att erbjuda sina aktieägare en behaglig resa.
Anders Haskel
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.