Mode
Hög tid för klassiska klockor
De senaste tio åren har klocktillverkare experimenterat med nya material. Allt från karbonfiber och titan till olika keramiska ämnen pryder i dag handleder runtom i världen. På Baselworld, en internationell mässa för klockor och juveler som arrangerades i april, visade exempelvis Hublot sin nya modell Classic Fusion Tourbillon Firmamentsom är gjord av osmium, en av världens ovanligaste metaller. Men dessa försök till förnyelse får ge vika för intresset för det gamla, för de traditionella materialen står starka. Enligt Jesper Marchesini, säljare på Nymans Ur 1851 i Stockholm, märks en ökad efterfrågan på klassiska klockor designade i helstål eller guld.
– Roséguldet, med sin mjuka, harmoniska och kopparaktiga färgton, slog igenom stort för några år sedan, men nu har gulguldet börjat ta andelar igen.
Guld är populärast när det gäller exklusiva klockor för finare sammanhang, berättar Jesper Marchesini, medan stål ännu är vanligast i sportklockorna som används till vardags.
Armbandsur som bär det enkla och stilrena vintageformspråket från mitten av 1900-talet är också en växande trend inom klockvärlden. Tunga, anrika tillverkare som Rolex, Omega, Constantin och Jaeger-LeCoultre tar fram nya editioner som antingen bär influenser eller är duplikat av gamla modeller från 1960- och 1970- talet. Rolex Submariner från 1953 och Omegas Speedmaster från 1957 är exempel på klassiska klockor som fortfarande står sig starka.
Tony Frank, chef för klockvärderingen på Kaplans Auktioner i Stockholm, berättar att den stigande efterfrågan på vintagedesignens rena och raka formspråk hänger ihop med att klockorna inte ska vara lika stora som för några år sedan.
– Det har ansetts ballt med stora klockor, men nu börjar de mindre ta över. Klockan ska inte vara för iögonfallande. I stället vill man ha starka varumärken med rena formspråk.
Det blir också vanligare att äga flera klockor, enligt Tony Frank.
– Förr i världen, kanske för 30 år sedan, bar man sin konfirmationsklocka tills man belönades med en guldklocka för sina 25 år inom något företag. Det sker inte i dag. Nu vill många ha sportklocka i stål på jobbet och komplettera med en guldklocka med läderarmband till festerna, säger han.
Också när det kommer till klockornas funktioner – eller komplikationer på fackspråk – är det enkelhet som gäller. Men funktionerna ska ändå finnas där för att signalera att klockan är exklusiv och ett gediget hantverk. Det kan röra sig om allt från tidtagning till världstider eller en ”minute repeater”, en ljudfunktion som talar om vad klockan är.
– Det blir vanligare att efterfråga någon inbyggd finess, som en vridbar ring, även om man inte använder sig av den. Klockorna blir på det sättet mer spännande och intressanta, säger Tony Frank.
Att klocktillverkarna vill stärka sina varumärken genom att återkoppla till sin historia är Audemars Piguets nylansering av Royal Oak från 1972 ett bevis på. Enligt Jesper Marchesini ser dagens kunder många gånger varumärkenas tradition och bakgrund som en av de avgörande faktorerna till varför man köper en viss klocka. De tillverkare som hållit fast vid sin stil har också klarat sig bra.
– Ta Rolex till exempel. Deras modeller från 1970-talet ser ungefär likadana ut som deras nyare modeller, när det kommer till design och material. Det är grunden till deras storhet. Det ger en känsla av kvalitet som har gjort att deras popularitet bara ökat genom åren, säger han.
Att bära en exklusiv klocka sänder signaler till din omgivning.
– Du blir på något sätt din klocka, eftersom du så ofta bär den på dig. Jag tror att många vill bära ett klassiskt och exklusivt varumärke med en spännande historia och god hantverkskvalitet. Det är tecken på framgång och status, säger Jesper Marchesini.
Tony Frank är inne på ett liknande spår. Han menar att en exklusiv klocka, förutom kapitalstyrka, kommunicerar medvetenhet.
– Att du har koll. Även om du har pengar behövs det ganska mycket kunskap för att köpa en exklusiv klocka av en gammal modell. Många tycker att det är roligare med en gammal klocka i välbevarat skick eller försiktigt restaurerad, jämfört med att köpa en helt ny.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.