H&M:s försäljning något lägre än väntat: ”Ogynnsamma väderförhållanden”

Klädbolaget H&M:s försäljning var något lägre än väntat under det andra kvartalet.
H&M:s VD Helena Helmersson.
H&M:s VD Helena Helmersson. Foto: Fredrik Sandberg/TT, Jonas Ekströmer/TT

Omsättningen steg 5,7% till 57 616 miljoner kronor (54 504) under det andra kvartalet. Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 58 343.

“Försäljningen under det andra kvartalet påverkades av ogynnsamma väderförhållanden jämfört med motsvarande period föregående år på flera av H&M-gruppens stora marknader. Juni har fått en bra start”, skriver bolaget i en uppdatering.

H&M, Mkr Q2-2022/2023 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2021/2022 Förändring
Nettoomsättning 57 616 58 343 -1,2% 54 504 5,7%

Konsensusdata från Bloomberg

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Spotlight Group