H&M:s finanschef om aktiekursen: ”Inte gynnsamt”

H&M:s aktie faller över 5% på bokslutsrapporten. Finanschef Adam Karlsson tycker att det är ett tecken på att det har börjat spekuleras kring aktien. "Våra stora kursrörelser har nästan blivit till ett självspelande piano", säger han och ger också sin syn på:
✔ Första året med ny VD: "De har olika fokus"
✔ Det slopade omsättningsmålet: "Tiden är mindre viktig"
✔ Konkurrensen och marknadsföringen: "Där vi hittar en sweetspot"
H&M:s finanschef om aktiekursen: ”Inte gynnsamt” - WEB_INRIKES
Finanschef Adam Karlsson vill flytta H&M:s kunder till högre prisklasser. Foto: Claudio Bresciani / TT

H&M:s bokslut orsakade ett börsras och aktien är vid lunchtid ned med 5,7%. Det är något som klädjättens finanschef Adam Karlsson har vant sig vid.

“Våra stora kursrörelser har nästan blivit till ett självspelande piano”, säger han till Affärsvärlden.

“Vi vill vara en starkt värdegenererande investering för långsiktiga ägare. Nu har vi under en period hamnat i ett läge där man har börjat spekulera lite kring aktien, vilket inte är gynnsamt.”

Dialogen blir “lite annorlunda” med nya VD:n

Idag är också årsdagen för Helena Helmerssons avhopp från VD-posten. Ny VD blev Daniel Ervér, som sedan examen spenderat hela sitt yrkesliv på den svenska klädkedjan.

Då hade finanschef Adam Karlsson arbetat jämsides Helmersson i fyra år. De två tillträdde sina chefsposter exakt samma dag i januari 2020.

Höjer utdelningen

För första gången på fyra år föreslår styrelsen en höjd utdelning 2025. Förslaget är att höja från 6,50 kr per aktie till 6,80, vilket var mer än den samlade analytikerkåren hade räknat med.

“Nu är vi på ett ställe finansiellt och prestationsmässigt som möjliggör utdelningsökningen”, säger finanschef Adam Karlsson.

“Hon och Daniel har stora likheter när det kommer till ledarskap och kopplingen till organisationen. Förståelse för affären och ett sätt att få med sig folk. Däremot har de väldigt olika bakgrunder”, säger han och pekar ut deras olikheter:

“Helena kom väldigt mycket från leveranskedjan och hållbarhetshållet, medan Daniel kommer närmast från sortiment och försäljning. Så det är klart att dialogen blir lite annorlunda och de har olika fokus kopplat till deras olika bakgrunder i företaget.”

Det betyder dock inte att H&M har minskat sitt fokus på hållbarhet, förtydligar han.

Om slopade målet: “Tiden är mindre viktig”

Under bolagets brutna räkenskapsår ökade H&M:s vinst med 292 Mkr. Problemet med tillväxten återstår dock. Jämfört med föregående räkenskapsår steg försäljningen med 4% i lokala valutor. Det är långt under bolagets mål om en tillväxt på minst 10% per år.

Dessutom slopas ett annat mål helt och hållet. Sedan 2021 har klädkedjan siktat mot att dubbla sin omsättning fram till 2030.

“Världen som vi opererar i nu är annorlunda än 2021. Vi har gått igenom slutfasen av en pandemi, stängt en stor och snabbväxande marknad som Ryssland och hanterat utvecklingen i Röda havet “, säger Adam Karlsson.

Målet om den dubbla omsättningen står alltså kvar – men utan tidslinje.

“Tiden är mindre viktig och därför har vi valt att inte tidsätta målet, men vi tror att vi når det. Vi har alla beståndsdelarna på plats för att göra det möjligt.”

Vill flytta kunderna till högre priser

H&M använder sina senaste damkollektioner som ett bra exempel på hur de kan jobba framåt för att öka sin omsättning. Under räkenskapsårets sista kvartal ökade fullprisförsäljningen av alla H&M:s damkollektioner.

“Dam är en viktig katalysator i den resan. Oftast är det den kvinnliga kunden som är normsättande och lägger nivån på vad man ska handla”, berättar finanschefen.

Familjen Persson tankar aktier

Senast i november köpte ägarfamiljen Persson H&M-aktier för över en halv miljard kronor. Det var bara ett köp av många under fjolåret. Idag äger de 62% av hela bolaget. Enligt flera analytiker kan aktieköpen leda till att familjen köper ut bolaget från börsen inom sex till sju år.

Enligt finanschef Adam Karlsson är det dock inte på kartan.

“Inte på min karta i alla fall, utan jag känner bara att det är superbra med långsiktiga ägare. Men det är inte upp till mig att svara på”, säger han.

För att bli mer relevanta inom segmentet vill klädkedjan bli bättre på att snabbare anpassa sig till nya trender. En utmaning när växande konkurrenter som kinesiska Shein har runt 1 000 nya plagg på sin hemsida per dag.

Adam Karlsson medger att den ökade konkurrensen har lett till ett skifte när det kommer till prisklass.

“Vi vill flytta våra kunder högre upp i prisklassen. Det ska vara samma typ av kund som i relation till våra konkurrenter ska förstå att priset man betalar för H&M:s produkter är för ett högt värde”, säger han.

VD Daniel Ervér och finanschef Adam Karlsson vid dagens pressträff i samband med att bokslutskommumikén presenteras. Foto: Claudio Bresciani / TT

“Där vi hittar en sweet spot

En del av den strategin har varit en större satsning på olika typer av digital marknadsföring. Både VD och finanschef trycker på H&M:s utökade närvaro på sociala medier genom exempelvis samarbeten med influerare.

Men investeringarna i marknadsföring har också gett ett negativt avtryck i bokslutet. I det fjärde kvartalet investerades omkring 600 Mkr i marknadsföring, vilket belastade försäljnings- och administrationskostnaderna som ökade med 1% jämfört med samma period tidigare räkenskapsår.

“Vi ser att det som skapar mest värde är när vi kan inspirera kunden på ett kurerat sätt och det är mer effektivt att göra det via satsningarna på sociala medier. Det är där vi hittar en sweet spot“, säger Adam Karlsson.

Kostar digital marknadsföring mer?

“Det är ett mer effektivt sätt att stärka kopplingen mellan marknadsföringen och produkten.”

H&M i siffror

H&M, Mkr Q4-2023/2024 Konsensus Förändring mot konsensus Q4-2022/2023 Förändring
Nettoomsättning 62 193 63 520 -2,1% 62 650 -0,7%
Bruttoresultat 33 942 33 871 0,2% 33 657 0,8%
Bruttomarginal 54,6% 53,3% 53,7%
Rörelseresultat 4 624 4 329 6,8% 4 332 6,7%
Rörelsemarginal 7,4% 6,8% 6,9%
Nettoresultat 3 081 1 569 96,4%
Resultat per aktie, kronor 1,92 0,97 97,9%
Kassaflöde från löpande verksamhet 6 974 9 207 -24,3%
Ordinarie årsutdelning per aktie, kronor 6,80 6,75 0,7% 6,50 4,6%

Läs också:
Aktiemäklare: Raset i H&M förvånar – överdrivet negativt om Evolution

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.