H&M:s resultat rasar – men jätten delar ut mer än väntat

Klädbolaget H&M:s bruttoresultat kom in lägre än väntat i fjärde kvartalet, medan utdelningsbeskedet var högre än väntat.
H&M:s VD Helena Helmersson.
H&M:s VD Helena Helmersson. Foto: Fredrik Sandberg/TT, Jonas Ekströmer/TT

Omsättningen uppgick till 62 433 miljoner kronor (56 813). Den preliminära siffran var 62 451 miljoner kronor.

Som tidigare kommunicerats har resultatet påverkats av en engångskostnad om 836 miljoner för ett effektiviserings- och kostnadsprogram, uppger bolaget.

Bruttoresultatet blev 31 011 miljoner kronor (31 341), med en bruttomarginal på 49,7 procent (55,2). Väntat enligt Bloomberg konsensus var 32,3 miljarder kronor.

Rörelseresultatet blev 821 miljoner kronor (6 259). Rörelsemarginalen var 1,3 procent (11,0).

Resultatet efter skatt blev -864 miljoner kronor (4 621).

I utdelning föreslås 6,50 kronor per aktie (6,50). Väntat var 6,10.

Styrelsen kommer att be årsstämman 2023 om ett bemyndigande att kunna ha möjlighet att fram till årsstämman 2024 återköpa egna B-aktier om max 3 miljarder kronor. Styrelsen kommer avvakta och följa bolagets utveckling under året och bemyndigandet kommer endast att användas om vissa förutsättningar uppfylls.

H&M-gruppens försäljning under perioden 1 december 2022– 25 januari 2023 ökade med 5 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år. Exklusive Ryssland, Belarus och Ukraina ökade försäljningen med 9 procent i lokala valutor.

Kostnaderna för prisnedsättningarna som en andel av omsättningen under första kvartalet 2023 bedöms öka något jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Secondhandplattformen Sellpy ökade försäljningen med 85 procent under helåret och bedöms passera en miljard kronor under 2023. Sellpys räkenskaper kommer att konsolideras med H&M-gruppen från och med det första kvartalet 2023.

”Försäljningen på det nya finansiella året har börjat bra. De externa faktorerna är fortsatt utmanande men utvecklingen går åt rätt håll. I kombination med våra investeringar och effektiviseringar, finns det goda förutsättningar för att 2023 blir ett år med ökad försäljning och förbättrad lönsamhet. Vi står därför fast vid vårt mål om att uppnå en tvåsiffrig rörelsemarginal för helåret 2024”, säger vd Helena Helmersson.

Investeringarna planeras öka med cirka 50 procent till 10 miljarder kronor under 2023.

Sammansättningen av varulagret bedöms som god.

För 2023 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 200 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 100 butiker. Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader, uppger H&M.

H&M, Mkr Q4-2021/2022 Konsensus Förändring mot konsensus Q4-2020/2021 Förändring
Nettoomsättning 62 433 62 451 -0,0% 56 813 9,9%
Bruttoresultat 31 011 31 341 -1,1%
Bruttomarginal 49,7% 55,2%
Rörelseresultat 821 6 259 -86,9%
Rörelsemarginal 1,3% 11,0%
Nettoresultat -864 4 621
Utdelning per aktie, kronor 6,50 6,10 6,6% 6,50 0,0%

Konsensusdata från Bloomberg

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Spotlight Group