Hemnet-utmanare i snabb tillväxt

Plats 5. Marketing automation-företaget Adfenix ska revolutionera den globala mäklarbranschen och tar upp kampen mot stora fastighetsportaler som Hemnet. ”Vi har börjat se bevis för att det fungerar”, säger vd:n och medgrundaren André Hegge.
Hemnet-utmanare i snabb tillväxt - adfenix-700_binary_6979957.jpg

Det Göteborgsbaserade företaget Adfenix – som riktar sig mot mäklarfirmor i Sverige, Storbritannien, Australien och USA – har gått från någon miljon 2015 till en årsomsättning på över 50 miljoner kronor 2018. Rullande tolv månader ligger omsättningen nu mellan 70 och 80 miljoner kronor, enligt André Hegge.

– Vi upptäckte ett behov och byggde en teknik som var helt essentiell för fastighetsmäklarna. Det är förklaringen till tillväxten, säger André Hegge som tillsammans med Gabriel Kamienny startade Adfenix.

De två vännerna, som träffades på gymnasiet, tyckte att den marknadsföring som fastighetsmäklarna ägnade sig åt verkade ineffektiv.

– Det var mycket dyr print och de kunde köpa tidningsannonser för tiotusentals kronor. Vi såg att fastighetsmäklarna behövde hitta sätt att få köpare och säljare till sina egna hemsidor. Vår lösning var mitt i prick, säger André Hegge.

Kärnaffären är att tillhandahålla en marknadsföringsplattform som hjälper mäklare att hitta köpare till objekt utanför de stora portalerna. Samtidigt investerar företaget i nästa produktserie.

– Vi bygger teknik så att fastighetsmäklarna ska kunna generera alla sina kunder via sina egna hemsidor. Det gör det möjligt för dem att sälja bostäder utan att använda sig av dyra portaler som Hemnet. Det ser vi som en jättestor möjlighet och vi har börjat se bevis för att det fungerar.

I Sverige har bolaget efter bara några år majoriteten av de största mäklarfirmorna som kunder: Fastighetsbyrån, Länsförsäkringar, Mäklarhuset, Bjurfors, Skandiamäklarna, Husman Hagberg och Erik Olsson.

Så såg det inte ut från början.

– Då var det bara att kallringa och dyka upp på deras kontor.

Ofta har fastighetsmäklarna en ganska utspridd organisationsstruktur, och ännu värre är det utomlands.

– Då var det bara att gå in på lokalkontoret och prata sig uppåt tills vi nådde beslutsfattarna.

Tidiga investerare i Adfenix var Sverigebaserade Starbright Invest och Goodfellows. Under 2017 klev statliga Industrifonden och Londonbaserade venture capital-firman Notion Capital in med 46 miljoner kronor.

Nu ligger fokus på expansion, och bolaget har redan ett 60-tal anställda.

– Kärnaffären är lönsam, men vi investerar i nya produkter och satsar på expansion, inte minst i Storbritannien, Australien och USA. Målet är att omsättningen ska uppgå till 300 miljoner om tre år, säger André Hegge.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group
Annons från SciBase