Hemnet
Hemnet rasar efter rapport: ”Gått jättebra för oss”
Aktien föll med nästan 10% initialt.
Den genomsnittliga intäkten per annons sjönk från förra kvartalet, men är 42 % högre än samma period i fjol.
Så här kommenterar VD Cecilia Beck-Friis rapporten:
✔ Vad som driver tillväxten
✔ Bästa tilläggstjänsten
✔ Förvärvsplanerna
Hemnet rapporterar en omsättning på 372 Mkr för tredje kvartalet. Det är något sämre än analytikernas prognoser. Men Hemnets vd är nöjd.
”Vi har ett jättestarkt kvartal, det har gått jättebra för oss. Vi växer 37 procent. Vi har fått en jättefin utväxling och har ökat klart mer än vår egen målsättning. Och sen när man pratar om förväntningar, jag menar enskilda kvartal så kan ju det vara både uppåt och neråt”, säger Cecilia Beck-Friis som i augusti meddelande att hon avgår så fort en efterträdare hittats.
Tillväxten drivs framför allt av Hemnets tilläggstjänster.
”Under kvartalet såg vi att 2 av 3 bostadssäljare väljer att uppgradera sin annons”, säger Cecilia Beck-Friis.
Hemnet Premium driver tillväxt
Och det som framför allt sticker ut är det dyraste paketet, Hemnet Premium.
”Om vi tittar på kvartalet nu, kvartal tre, så kan man se att bidraget för vår intjäning är dubblerat från just den tjänsten jämfört med ett år sedan.”
Frågan är hur mycket priset på de olika annonsprodukterna kan fortsätta att höjas?
”En del av vår prissättningsstrategi bygger ju på att ta rätt pris för just den annonsen. Det betyder till exempel att kostnaden för en annons mitt i centrala Stockholm är högre än om du är någonstans ute i landet i Sverige till exempel. Men vår basannons är också jättebra. Det finns en flexibilitet beroende på hur mycket du vill investera för att nå så bred och stor exponering som möjligt.”
Lägre intjäning per objekt
För mäklarna innebär tilläggstjänsterna att ju dyrare annonser de säljer på bostadssäljarna, desto bättre provision får kontoret från Hemnet. Förutom en ersättning på 600 kr per annons kan ersättningen bli maximalt 30% av försäljningen.
Hemnets vd ser flera positiva signaler för bostadsmarknaden och lyfter att det kom in 3% fler annonser på plattformen under kvartalet.
Den genomsnittliga intäkten per objekt sjönk däremot något mellan andra och tredje kvartalet till 6 183 kronor, men är 42% upp från tredje kvartalet i fjol.
Vilka tilläggstjänster som kan tänkas tillkomma framöver är oklart men antalet kan mycket väl öka.
”Vi har idag kommunicerat att vi kommer att ha ett stort produktfokus nästa år, kanske också ny produktutveckling.”
Inga förvärv i sikte
Sannolikt blir det egendriven produktutveckling, för någon förvärvsagenda finns inte, trots att det börjat röra på sig i sektorn globalt. Även om Hemnet inte stänger någon dörr.
”Vi har ju en strategi att bygga ut, förstärka vår produkt och bredda vår position. Och det är klart, om det teoretiskt sett skulle finnas någonting i form av någon tjänst eller teknik som skulle kunna hjälpa oss att komma snabbare i mål så skulle vi ju titta och utvärdera det. Och nu pratar vi inom Sverige. Men det ligger inte i vår plan”, säger Cecilia Beck-Friis.
Aktien har i skrivande stund återhämtat sig något och är ned drygt 8%.
Hemnet (Mkr) | Q3 2024 | Q 3 2023 |
Nettoomsättning | 372,1 | 272 |
EBITDA | 207,6 | 156 |
EBITDA -marginal % | 55,8 | 57,4 |
Rörelseresultat | 185,7 | 136,9 |
ARPL (genomsnittlig intäkt per objekt i kronor) | 6183 | 6380 |
Läs också:
Trenden har vänt – Hemnet-knarkarna är tillbaka
Stora skillnader i bankernas rörliga boränta – här lånar du billigast
Kampen om bolånekunderna: Swedbank tappar mest – uppstickare tar mark
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.