HBO
HBO knappar in på Netflix
Den amerikanska streamingtjänsten Netflix har vuxit stadigt sedan den lanserade i Sverige för knappt två år sedan. Under årets andra kvartal bröts dock tillväxten då Netflix stod kvar på samma nivå som under det första kvartalet.
Samtidigt har amerikanska konkurrenten HBO börjat växa snabbast av alla streamingtjänster på den svenska marknaden.
Det rapporterar branschbevakaren Mediavision på måndagen.
Under 2014 har hittills 100.000 nya hushåll skaffat HBO Nordic. Därmed börjar tjänsten på allvar att utmana Netflix, Viaplay och övriga aktörer på den snabbt växande svenska streamingmarknaden. Än är det dock en bra bit upp till marknadsledande Netflix, med i genomsnitt 640.000 betalande abonnenter i andra kvartalet.
Streamingmarknaden som helhet uppvisar “endast marginell tillväxt” under det andra kvartalet, räknat i antal abonnenter. Trots det passerades för första gången milstolpen en miljon abonnerande kunder, motsvarande vart fjärde hushåll i befolkningen. Dessutom ökar dubbelteckningen, innebärande att hushåll väljer att abonnera på fler
än en streamingtjänst samtidigt.
Mediavision räknar med att cirka en tredjedel av de svenska hushållen abonnerar på streamingtjänster inom de kommande tolv månaderna.
Viaplay drivs av börsbolaget MTG.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.