Har mer att ge
Börsens modeföretag har hittills haft ett makalöst år. Men Kapp-Ahl har haft svårt att få fart på aktiekursen efter introduktionen i februari. En rad faktorer har hållit tillbaka investerarna:
1. Konjunkturutvecklingen. Kapp-Ahl gjorde ett väldigt bra resultat helåret 2005/2006 – men det gjorde nästan alla. Svenska konsumenter har spenderat som aldrig förr. Handelns utredningsinstitut skruvade nyligen upp sin helårsprognos till 8 procents ökning för svensk konsumtion 2006.
Det är en siffra som saknar historiskt motstycke. Allt fler röster hörs om att det någon gång måste vända. De flesta räknar nog med att utvecklingen håller i sig året ut, men att konjunkturen på lite sikt ska svalna och konsumtionen lugna ner sig. Det slår förstås mot handelsföretagen på börsen och minskar på sikt attraktionskraften hos börsens klädföretag.
2. Skuldsättningsgraden. Kapp-Ahl är högt belånat vilket skrämmer bort många. Egentligen är det orättvist. Bolaget skulle klara av ytterligare belåning utan att man behöver bli orolig.
3. Tillväxtbegränsningar. Kapp-Ahls möjligheter att växa i Norden är begränsade, samtidigt som det inte finns några utlandsplaner att tala om. Den enda spännande utomnordiska marknaden för Kapp-Ahl just nu är Polen, och även om den polska satsningen är lovande så kommer det att dröja tills de i nuläget tolv polska butikerna svarar för någon större del av omsättningen. Men trots begränsningarna räknar Kapp-Ahl med att det kommande året öppna totalt 15-20 nya butiker och samtidigt behålla sin vinstmarginal runt 10 procent. Då vill det till att sälja som tusan om ekvationen ska gå ihop.
Trots hindren är Affärsvärlden positiv till aktien. Det finns aspekter som gör att Kapp-Ahl fortfarande är lågt värderad jämfört med andra klädföretag. Ett p/e-tal på 14 är inte alarmerande högt med tanke på att hushållens köpfest lär hålla i sig ett tag till och att företaget räknar med att växa ytterligare.
Kapp-Ahl har dessutom fördelen av att befinna sig i ett låg- och mellanprissegment som relativt sett klarar sig bra i konjuktursvackor. Positivt är också att företaget fått kontroll över lagerhantering och lyckats pressa inköpspriser. Omprofileringen från kläder för tråkiga tanter till kläder för ärtiga medelålders är också helt rätt.
Att ta in en person som Amelia Adamo i styrelsen är ett utmärkt drag. Visst är hon främst tidningsmakare, men få svenska personer kan målgruppen så bra som hon. Lite mer tveksamt är det om kommunikationsstrategin är rätt. Säljer reklamfilmer med Dustin Hoffman verkligen mer kläder? Det återstår att se.
Introduktionspriset var 54 kr per aktie, i skrivande stund kostar den 55. Affärsvärlden tror det finns expansionsutrymme upp till 65 kronor – fast sen är det dags att kliva av.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.