Här faller priserna på sommarstugor mest

Trots ett fallande utbud av fritidshus har prisnivåerna fallit i majoriteten av de svenska länen. Bostadssajten booli.se har på uppdrag av Affärsvärlden sammanställt en lista över prisutvecklingen i respektive område.

Försäljningarna av fritidshus har gått snabbare i år än 2015 i alla län förutom Norrbotten. Där har annonstiderna i genomsnitt ökat med tio procent under årets första åtta månader, jämfört med samma period i fjol. Snabbast går försäljningarna i Halland och Västerbotten med en annonstid på i snitt 23 dagar. Längst tid tar det att sälja ett fritidshus i Kronobergs län, 91 dagar. Det går däremot betydligt snabbare än i fjol när den genomsnittliga annonstiden i länet var 122 dagar.

Mest kostar fritidshusen, föga överraskande, i Stockholms län. Under årets första åtta månader låg de genomsnittliga slutpriserna på närmare 2,5 miljoner kronor, upp 10 procent jämfört med samma period i fjol. En del av förklaringen till de ökade priserna i Stockholm kan förklaras av det kraftigt minskade utbudet. Under årets första åtta månader minskade utbudet av fritidshus i länet till 1 374 stycken, ner från 2 156 stycken under samma period i fjol. Det motsvarar ett fall på 36 procent vilket är den största procentuella minskningen av samtliga län tillsammans med Uppsala, visar siffror från booli.se.

Det största procentuella prislyftet återfinns i Södermanlands län. Där har priserna ökat med 11 procent under årets första åtta månader, jämfört med samma period i fjol.

Det största procentuella prisfallet hittar vi i Kronoberg och Norrbotten. Där har de genomsnittliga slutpriserna fallit med 12 procent under årets åtta första månader, jämfört med samma period 2015. Tvåa på samma lista återfinns Skåne län där prisfallet varit 11 procent.

 

Område Medelslutpris (kr) Medelslutpris (kr) Skillnad (%)
  1 jan – 31 aug 2015 1 jan – 31 aug 2016  
Blekinge län 1 131 876 1 089 242 -4%
Dalarnas län 1 055 638 1 063 089 1%
Gotlands län 1 837 745 1 973 517 7%
Gävleborgs län 872 972 841 378 -4%
Hallands län 1 940 663 1 835 370 -5%
Jämtlands län 1 206 141 1 233 994 2%
Jönköpings län 870 766 782 126 -10%
Kalmar län 1 271 708 1 217 020 -4%
Kronobergs län 772 593 681 300 -12%
Norrbottens län 872 091 763 806 -12%
Skåne län 1 356 967 1 211 704 -11%
Stockholms län 2 242 678 2 462 121 10%
Södermanlands län 1 221 328 1 358 959 11%
Uppsala län 1 203 352 1 232 699 2%
Värmlands län 896 815 820 692 -8%
Västerbottens län 1 084 387 1 034 361 -5%
Västernorrlands län 862 769 937 656 9%
Västmanlands län 910 006 821 256 -10%
Västra Götalands län 1 573 407 1 517 125 -4%
Örebro län 792 211 719 445 -9%
Östergötlands län 1 016 273 1 066 733 5%

 

Område Utbud (st) Utbud (st) Skillnad (%)
  1 jan – 31 aug 2015 1 jan – 31 aug 2016  
Blekinge län 377 270 -28%
Dalarnas län 994 795 -20%
Gotlands län 261 165 -37%
Gävleborgs län 666 457 -31%
Hallands län 644 476 -26%
Jämtlands län 464 324 -30%
Jönköpings län 365 269 -26%
Kalmar län 729 528 -28%
Kronobergs län 364 283 -22%
Norrbottens län 374 328 -12%
Skåne län 1 477 1 013 -31%
Stockholms län 2 156 1 374 -36%
Södermanlands län 698 458 -34%
Uppsala län 623 396 -36%
Värmlands län 764 592 -23%
Västerbottens län 459 333 -27%
Västernorrlands län 341 248 -27%
Västmanlands län 325 236 -27%
Västra Götalands län 1 970 1 316 -33%
Örebro län 369 321 -13%
Östergötlands län 642 492 -23%

 

Område Annonstid (median) (dagar) Annonstid (median) (dagar)
  1 jan – 31 aug 2015 1 jan – 31 aug 2016 Skillnad i antal dagar (st)
Blekinge län 81 56 -25
Dalarnas län 56 42 -14
Gotlands län 33 32 -1
Gävleborgs län 55 43 -12
Hallands län 28 23 -5
Jämtlands län 57 52 -5
Jönköpings län 52 41 -11
Kalmar län 45 44 -1
Kronobergs län 122 91 -31
Norrbottens län 35 45 10
Skåne län 62 44 -18
Stockholms län 21 20 -1
Södermanlands län 27 23 -4
Uppsala län 31 27 -4
Värmlands län 75 71 -4
Västerbottens län 24 23 -1
Västernorrlands län 35 29 -6
Västmanlands län 35 25 -10
Västra Götalands län 33 31 -2
Örebro län 45 35 -10
Östergötlands län 32 26 -6
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group