H&M
Hanjins konkurs har marginell effekt på H&M
“Vi har ingen direktexponering mot Hanjin, utan bara en begränsad och marginell indirekt exponering”, säger han.
Den indirekta exponeringen utgörs av att Hanjin i några fall kan ha agerat underleverantör till H&M:s aktuella transportörer, på det sätt som är legio i containersjöfartsbranschen, förklarar ir-chefen.
Det har dock ingen nämnvärd betydelse för H&M, låter han förstå:
“Vi har koll på de få containrar det handlar om.”
Vilka rederier H&M anlitar förändras från tid till annan och avgörs av priser på en föränderlig och konkurrensutsatt marknad, säger Nils Vinge vidare.
I dagarna råkade Hanjin helt enkelt vara nästan helt utan befraktningsuppdrag från H&M, medan bolaget nu precis som annars anlitar flera större aktörer – exempelvis danska Maersk.
Flera branschnyhetssajter har rapporterat om ökande spotrater för sjötransporter i Hanjinkonkursens kölvatten, men om detta, eller om hur stor andel H&M:s transportkostnader utgör av de totala rörelsekostnaderna, uttalar sig inte Nils Vinge.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.