Handel
Handlarnas framtidstro sjunker

Framtidstron i e-handeln sjönk till 115,2 punkter, från 115,8 punkter.
“Trots att e-handeln gick rekordstarkt förra julen talar allt för att försäljningen via nätet kommer att fortsätta att växa. Pandemin har förändrat våra köpbeteenden i grunden”, säger Karin Johansson.
I butikshandeln är tappet störst inom sällanköpshandeln som faller tillbaka med 6,8 enheter till 102,0, vilket ändå är förhållandevis starka siffror.
“Handlarna har precis som övriga samhället tvingats lära sig leva med pandemin och vi vet att handeln fortsatt tar ett stort ansvar för att skapa en trygg julhandel. Min uppmaning till alla kunder är att planera sina inköp och visa hänsyn när de sista julklapparna ska inhandlas”, säger Karin Johansson.
Framtidsindikatorn | Dec | Nov | Okt | Sep | Aug | Juli |
Butikshandel | 101,1 | 106,2 | 104,9 | 106,4 | 106,4 | 107,9 |
Dagligvaruhandel | 100,1 | 103,7 | 103,3 | 102,6 | 103,5 | 105,6 |
E-handel | 115,2 | 115,8 | 113,0 | 106,9 | 111,4 | 108,9 |
Sällanköpshandel | 102,0 | 108,8 | 106,5 | 110,3 | 109,4 | 110,1 |
Partihandel | 102,0 | 108,5 | 108,5 | 109,6 | 104,1 | 109,4 |
Källa: Svensk Handel |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.