Handelsstopp i Scania

Handeln i Scania har stoppats på Stockholmsbörsen. Aktien hann rusa 33 kronor innan stoppet. Enligt uppgift ska tyska MAN lägga ett bud på bolaget. Men i styrelsen är man ovetande, erfar Affärsvärlden.se.

Enligt di.se kommer MAN lägga på Scania. Enligt källor med insyn i affären kommer tyska VW att kvarstå som stor ägare i det nya bolag som bildas genom sammanslagning av Man:s lastbils- och bussdivisioner med Scania. Investor kommer inte att kvarstå som ägare.

Samma eller liknande uppgifter hade tidigare under dagen förmedlats av bland annat nyhetsbyrån Reuters.

Men enligt vad Affärsvärlden.se erfar är inte hela styrelsen informerad. Enligt samma källa med mycket god insyn är inte heller Leif Östling informerad i förväg.

Investor vill inte kommentera.

– Jag kan inte säga någonting. När det gäller handeln i Scanias aktie får Scania själva hantera den biten, säger Fredrik Lindgren, informationschef på Investor som äger 19,3 procent av rösterna och 10,8 procent av kapitalet i Scania enligt SIS Ägarservice.
Tredje största ägare i Scania är Wallenbergstiftelser med 5,8 procent av kapitalet och 10,6 procent av rösterna.

Kommer det någon information från er?
– Som det ser ut nu förekommer det en hel del spekulationer och det är inget som jag kommenterar. Om vi skulle ha något att kommentera så gör vi ju det på en gång till alla på marknaden, säger Fredrik Lindgren.

Det är även ett kursrally i Electrolux idag?
– Vår portfölj är extremt populär och det är mycket rykten. Det understryker att vi inte kan kommentera alla spekulationer, säger Fredrik Lindgren.

På Scania säger man sig vara ovetande om orsakerna till stoppet.

– Vi ställer oss frågande till detta. Uppgifterna kommer inte från oss, vi vet inte varifrån det kommer. Vi har ingen information att lämna, isåfall borde jag veta det, säger presschef Hans-Åke Danielsson.

Enligt honom är det Stockholmsbörsen som tagit initiativet.

– Vi kan inte kommentera detta, men det har varit en osund handel i Scania och vår ambition är att det ska komma information om detta så snart som möjligt, säger Torsten Örtengren på börsen till Affärsvärlden.se.

Enligt ett pressmeddelande väntas mer information om anledningen till stoppet senare idag.

Innan stoppet steg Scanias aktie 9,3 procent till 389,50 kronor. Största nettoköpare var då Lehman Brothers. Som högst betalades B-aktien i 394,50 kronor.

Volkswagen steg 1,9 procent och MAN 1,6 procent under sen eftermiddag. Båda är noterade i Frankfurt.

“Vi kan inte kommentera,” säger Wieland Schmitz, talesman för MAN till Bloomberg.

“Vi kommenterar aldrig rykten”.

Volkswagen som är Scanias största ägare med 18,7 procent av kapitalet och 34 procent av rösterna har inte heller några kommentarer.

“Vi har absolut inga kommentarer till detta”, säger Volkswagens informationschef Cord Dreyer till Nyhetsbyrån Direkt.

I förra veckan skrev Financial Times att tyska MAN hade Scania på sin shoppinglista, en affär som det spekulerats om länge. Reuters skrev på tisdagen att MAN enligt en anonym källa ”allvarligt överväger ett bud” på Scania inom några dagar, vilket bidrog till att aktien rusade på börsen.

MAN vill inte kommentera uppgifterna, skriver Bloomberg News.

Nyligen var MAN:s vd Håkan Samuelsson, som tidigare var toppchef på Scania, var ute och pratade om att lastbilsbranschen står inför en konsolidering och att MAN vill trefaldiga försäljningen bland annat genom förvärv.

MAN har tidigare, i samband med att Volvo skulle sälja sin aktiepost i Scania, varit spekulanter på bolaget. Men det föll enligt MAN på att Scanias ledning med vd Leif Östling i spetsen var negativt inställda till ett samgående. Leif Östling har länge argumenterat för att en fusion mellan två tillverkare på samma marknader leder till tappade marknadsandelar. MAN och Scania är hårda konkurrenter i Europa.

Även Bernd Pischetsrieder, vd i Volkswagen och ordförande i Scania var förra veckan ute och talade om behovet av konsolidering i branschen.

Affärsvärldens Börsgolvet skrev förra veckan att Toyota är på väg att köpa Scania.

Scania har ett samarbete med Toytoas lastbilsbolag Hino och Toytota var på besök med en stor delegation i Sverige för tre veckor sedan.

Investors nye vd Börje Ekholm har sagt att Investor ska satsa mer på onoterade innehav. Tidigare i år har Investor tillsammans med EQT köpt ut Gambro från börsen. Investor har också gått med på att sälja WM-Data och enligt uppgifter i dagarna pågår diskussioner om en strukturaffär i OMX.

Investor steg idag 4,6 procent.

Investor sålde år 1999 sina aktier i Scania till Volvo. Samgåendet stoppades dock av EU:s konkurrensmyndighet. Efter det såldes en stor post A-aktier istället till Volkswagen för 370 kronor per aktie. Idag noterades aktien för första gången över den nivån.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.