Handelsbankens VD om EFN-offensiven: ”Inga självförhärligande reklamaktiviteter”

Det har varit relativt tyst från Handelsbankens VD Michael Green om storbankens offensiva - och ifrågasatta - mediesatsningar. I en intervju med Affärsvärlden ger Green nu sin syn på tv-kanalen EFN:s betydelse för banken. "Våra kunder har väldigt liten efterfrågan på dyra, digitala självförhärligande reklamaktiviteter", säger Green till Afv.
Handelsbankens VD om EFN-offensiven: ”Inga självförhärligande reklamaktiviteter” - Michael Green EFN
Anna Hedemo och Katarina Kielos är två av EFN:s mest högprofilerade värvningar. Nu kommenterar Handelsbankens VD de offensiv dragen från den bankägda tv-kanalen.

Handelsbanken-ägda ekonomikanalen EFN har flyttat fram positionerna och attraherat flera namnkunniga journalister. I stallet på tv-kanalen finns nu bland andra profiler som Dagens industris tidigare ankare Gabriel Mellqvist och Dagens nyheters Londonkorrespondent Katrine Kielos-Marçal samt tidigare chefredaktören för GT Christer El-Mochantaf. Ett av de senaste förvärven är programledaren Anna Hedemo från SVT.

Det finns även uppgifter om att EFN kommer starta både tidning och förlag. Något som fått aktörer på marknaden att resa frågetecken kring varför banken väljer att snöa in sig på områden utanför kärnverksamheten. I synnerhet när VD Michael Green sagt att han vill fokusera på att minska kostnaderna.

Bortsett från ett par pressmeddelande från Handelsbanken som bland annat berör EFN:s roll som kunskapsförmedlare har det hittills varit sparsmakat med kommunikation från Michael Green om satsningarna.

“Inte banken som trycker ut information”

När Affärsvärlden når Michael Green på rapportdagen för det andra kvartalet kommenterar han sin syn på EFN och vilken roll journalistiken spelar i bankens ekosystem.

“Det är ganska enkelt från mitt perspektiv. En bank har väldigt mycket kunskap om finansiell information och kunskap om finansmarknader och ekonomisk kunskap”, säger Michael Green till Afv.

Han menar att EFN på så sätt fyller funktionen av en slags service till kunderna.

“Våra kunder har väldigt liten efterfrågan på dyra, digitala självförhärligande reklamaktiviteter. Däremot så uppskattar de väldigt mycket att vi delar med oss av den kunskap som vi har i banken. Det gör vi via EFN, och personer som är väldigt duktiga generellt på att förklara och tydliggöra och sortera information, det är journalister”, säger han och fortsätter:

“Då tycker vi att det är väldigt lämpligt att journalister kan berätta för våra kunder hur saker och ting fungerar, byggt på information som vi också tillhandahåller. Det verkar uppskattas väldigt mycket av våra kunder. Jag tycker inte att det är svårare än så. Redaktionen är oberoende, så det är inte banken som trycker ut information, vilket är en viktig poäng.”

  • Skribent äger aktier i Handelsbanken 
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Spotlight Stock Market