Handelsbanken
Handelsbankens VD om EFN: ”Jag möter få kunder som vill att vi ska döpa arenor…”
“EFN:s uppdrag från banken är att bidra till ökad kunskap och bildning om bland annat ekonomi. I dag sker det i form av rörlig bild. Om EFN i framtiden kan bidra till kunskapsspridning i fler former, så kommunicerar vi det om och när det blir aktuellt”, säger Mats Olsson, tf. presschef, i en kommentar.
Handelsbanken kommer också samla EFN och sina forskningsstiftelser i en helt ny enhet – Stiftelsekontoret. Det är något som storbankens VD Michael Green också kommenterar i ett pressmeddelande.
”Syftet med Stiftelsekontoret är att samla vårt samhällsengagemang, som exempelvis stöd till forskning och kunskapsspridning inom ekonomi- och samhällsfrågor samt EFN. Därigenom tydliggör vi att stiftelserna och EFN är fristående från bankens affärsverksamhet. Det är viktigt för både långsiktigheten och trovärdigheten”, säger Green.
“Ingen begriper vad de håller på med”
Flera förvaltare och analytiker som Afv har pratat med tidigare riktat skarp kritik både mot Green och EFN:s satsningar. Satsningen på böcker fick till exempel stark kritik i mitten av maj:
“Varför sätta igång något som kommer att ifrågasättas och ta massa tid att förklara”, sa en förvaltare.
En analytiker dundrade:
“Ingen begriper vad de håller på med.”
Handelsbankens VD: “Vi är stolta”
EFN får en del uppmärksamhet av Green i pressmeddelandet:
”Som bank har vi en lång tradition av att bidra till bildning genom våra stiftelser som är stora bidragsgivare till forskning, genom lokalt engagemang i undervisning på skolor och högskolor och också genom EFN. Det är vi stolta över. Det är en del av vårt engagemang i de starka och stabila samhällen som vi vill vara en del av”, säger Michael Green.
Han säger vidare att banken tar samhällsansvar genom att bidra till forskning och kunskap. I detta finns det också en “direkt affärsnytta”, menar han.
”Kunniga och insatta kunder är ofta mer aktiva kunder som gör fler och bättre affärer, något vi i Handelsbanken gillar. Och det stärker långsiktigt bankens position som en ansvarstagande och annorlunda bank som inte är rädd att gå sin egen väg – det vet vi är uppskattat av våra kunder. Jag möter väldigt få kunder som vill att vi ska döpa arenor efter vårt företagsnamn, men däremot många som gillar att vi delar med oss av kunskap. Det är så vi ska se på exempelvis EFN – som en arena för kunskap och diskussion om ekonomiska frågor våra kunder har nytta av”.
Läs också:
Förtroendet för Handelsbankens VD sviktar: ”Kan inte ghosta marknaden”
Handelsbankens satsning på böcker sågas: ”Ingen fattar vad de håller på med”
Veteraner dömer ut Handelsbankens planer: Får satsa på deckare om de vill tjäna pengar
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.