Handelsbanken
Handelsbankens satsning på böcker sågas: ”Ingen fattar vad de håller på med”
"Varför sätta igång något som kommer att ifrågasättas och ta massa tid att förklara", säger en förvaltare, medan en analytiker dundrar:
"Ingen begriper vad de håller på med."
Samtidigt vägrar Handelsbanken att svara på frågor om satsningen och hur den rimmar med VD Michael Greens fokus på kostnadsbesparingar.
I Förlagspodden spådde programledarna att den ”kommer slå ned som en bomb”. Alltså nyheten att Handelsbanken inom ramen för en allt större satsning på EFN, även ska starta bokutgivning under samma paraply.
Främst hade nog podd-journalisterna förlagsvärldens reaktioner i åtanke, men lika många inom finansvärlden är överraskade över bankens satsning på en aktivitet som befinner sig långt ifrån kärnverksamheten. Samtidigt som nytillträdde VD Michael Green säger sig vilja fokusera på att sänka kostnaderna.
Bokutgivning men inte förlag
Magnus Nytell är en av flera stjärnrekryteringar som EFN gjort de senaste månaderna, och var tidigare förlagschef och VD på bland annat Bonnier Audio och Bokförlaget Forum. Han har satts som ansvarig för publishing på EFN och bekräftar att medieverksamheten kommer att breddas till att omfatta böcker:
“Det här kommer att finnas under EFN:s paraply. (…) Jag är ombedd att se över hur det här kan göras på bästa möjliga sätt när det gäller böcker”, säger han till Afv.
Om bankens motiv bakom satsningen, omfattning på investeringen, rekryteringar och tidsplan vill han inte säga något i nuläget men tror att han kan prata om vilken typ av utgivning det handlar om “framåt sommaren”. Dock inte skönlitteratur, understryker han, som vissa gjort gällande.
Från centralt håll på banken ekar man Nytells kommentarer:
”Det stämmer inte att banken startar ett förlag. EFN tittar däremot hela tiden på olika sätt att bredda sin verksamhet. Böcker skulle kunna vara ett sådant sätt. EFN har anlitat Magnus Nytell för att undersöka förutsättningarna för det. Vad det blir av det i slutändan är alldeles för tidigt att uttala sig om”, skriver Mats Olsson, presschef på Handelsbanken till Afv.
Men med eller utan etiketten förlag ser det ut att handla om en större satsning. Enligt källor i branschen söker Nytell nya medarbetare inom de högre nivåerna av förlagsvärlden, som “inte skulle gå till vad som helst” och inte heller vore billiga att anställa.
Följdfrågor om storlek på investeringen, vilka affärsmässiga bevekelsegrunder som finns, hur de rimmar med sparplanerna, och hur den förankrats inom banken vill man dock inte svara på.
Svårt att se logiken
En förvaltare som Afv talat med välkomnar boksatsningen:
“All form av information kring aktiemarknaden är bra tycker jag och EFN har varit en bra informationskälla genom åren så det är bra att Handelsbanken satsar lite mer igen”, säger förvaltaren.
Men antalet skeptiska röster är fler.
“Frågan är varför? Även om inte spelar någon roll finansiellt undrar man varför ledningen sätter igång något som kommer att ifrågasättas och därmed tar en massa tid att förklara. Man vill ju tro att dom har nog att göra ändå”, säger en annan förvaltare med SHB-innehav.
En aktieanalytiker stämmer in:
“Det diskuteras en hel del om det här nu och ingen begriper överhuvudtaget vad de håller på med. Det är väldigt svårt att se vilken logik som ligger bakom. Ska det vara affärsdrivande? Ska de tjäna pengar på det? Om man inte ska tjäna pengar, varför gör man det då? Det är många frågetecken.”
Källan poängterar att Handelsbankens uppgift är att leverera en bra avkastning på eget kapital genom att vara bank, och hoppas att de ser ett case i hur de kan öka avkastningen genom bokutgivning.
“Men man har svårt att se vad det skulle vara. Snarare låter det som EFN – det driver kostnader utan att generera motsvarande intäkter. Och i så fall är det ju något de inte ska hålla på med överhuvudtaget,” säger analytikern.
Handelsbankens största ägare, Fredrik Lundberg-ledda Industrivärden, skriver till Afv att de “utövar ägarinflytande främst genom valberednings- och styrelsearbete” och vill mot bakgrund av det inte kommentera operativa aktiviteter i innehavsbolagen.
Tjall på linjen igen
Helt oavsett vad man tycker om bankens val att ge sig in i förlagsbranschen, finns även en kommunikations-dimension i nyheten, som Kristoffer Lind, bakom Förlagspodden, tar upp:
“Det är intressant att ett börsbolag blir så taget på sängen att de går ut och dementerar, när de redan har personer som arbetar med det här. Att de inte säger ‘ja, vad roligt, det stämmer, men inte exakt så som det sagts’ och så vidare.”
Michael Green sa vid tillträdet att han ville vara mer transparent än tidigare VD:ar, men har redan hunnit göra marknaden besviken på den punkten, vilket Afv skrivit om tidigare. Främst handlade det då om att han inte gjorde sig tillgänglig för frågor efter en svag Q1-rapport.
Nu ser Green och banken ut att återigen ha missat ett tillfälle att vara proaktiva.
“Det talas om kostnadskontroll samtidigt som det vräks ut pengar över journalister, och nu eventuellt även publicister. Det känns väldigt, väldigt förvånande”, säger den kritiske analytikern.
Läs mer:
Inget storbankslugn för Micke mikro-manager
Förtroendet för Handelsbankens VD sviktar: ”Kan inte ghosta marknaden”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.