Handelsbankens nya VD ger köttben till aktiemarknaden: ”Kommer göra mitt bästa”

”Rotlösa, digitala nomader” söker trots allt en hemvist – och det gör att Handelsbanken är bättre än konkurrenterna på att nå kunder med höga inkomster. Det säger storbankens VD Michael Green i en intervju med Affärsvärlden.
Han ger också sin sn på:
✔ Hur lönsamheten ska öka: ”Handlar om kostnadskontroll”
✔ Blankarna och egna aktien: ”Över tid hoppas jag att investerare vill äga vår aktie längre”
Handelsbankens nya VD ger köttben till aktiemarknaden: ”Kommer göra mitt bästa” - WEB_INRIKES
Michael Green, ny VD och koncernchef i Handelsbanken, under en pressträff på torsdagen. Foto: TT/Claudio Bresciani

På torsdagen tog Handelsbankens nye VD och koncernchef, Michael Green, på allvar klivet in i rampljuset under en pressträff på bankens nya kontor vid Slussen.

Bredvid fönster med en storslagen utsikt över Strömmen och Skeppsholmen, gör den internrekryterade chefen en poäng av att mötas just där, snarare än i huvudkontoret på Kungsträdgården: Det är bankens 340 decentraliserade kundkontor och de möten de möjliggör som är verksamhetens unika styrka. Han återkommer gång på gång till det, att de ”rotlösa, digitala nomader” dagens kunder beskrivs som, fortfarande söker en hemvist och personligt engagemang. Och att Handelsbankens modell därför attraherar en kundgrupp med högre inkomst än konkurrenterna.

Bort med byråkrati

På andra fronter har man dock ”inte kommit lika långt”, erkänner Green utan omsvep. Nödvändigheten av att effektivisera för att öka lönsamheten är hans tydligaste budskap till marknaden. Föresatsen att skära i central byråkrati framgår klart när han använder fraser som att ”trimma overhead”.

”Vi ska sluta med onödig central byråkrati som blivit krånglig och vildvuxen. Som vuxit sig onödigt stor.”

Om lönsamheten, där marknaden vill se ett lyft, säger han:

”Det handlar om kostnadskontroll. Vi ska ta bort överlappande strukturer. Inget ska finnas som inte stödjer affären.”

Vad det innebär i procent av kostnaderna eller  omfattning i personalnedskärningar vill han dock inte lägga fast sig vid.

”Arbetet börjar nu så det finns inga siffror. Det är principiellt”, säger Green till Affärsvärlden.

Det finansiella målet är att ha en högre lönsamhet än genomsnittet för konkurrenterna. Men när det ska nås vill han i dagsläget också bara uttrycka i principiella termer.

”Vi ska alltid vara där. Det är det vi jobbar för varje dag, i varje kundaffär, i varje möte.”

Speeda upp digital utveckling och AI

Handelsbankens utveckling på den digitala sidan släpar efter SEB:s och andra bankers, enligt både externa och interna källor Afv pratat med. Michael Green försäkrar att de satsningar man gjort kommer att bära frukt, och att även AI ligger i fokus.

”Tungrodda processer ska bort, men kunder ska inte möta chatbottar och oändliga knapptryckningar. AI ska ta hand om det tunga inre arbetet”, säger Green och får anledning att återkomma till stoltheten i det kundnära kontorsnätet.

I dess kapillärer började också hans karriär för snart 30 år sedan: Som företagsrådgivare på ett Göteborgskontor 1994. Sedan dess har han klättrat mot toppositionen via chefsskap för Handelsbanken i västra Sverige, för Capital Markets och senare den amerikanska verksamheten. Före denna veckas kliv in i främsta rummet har han lett Handelsbanken Sverige, som står för runt 70% av bankens resultat.

Michael Green kallar sig själv “rak” och vill positionera sig som en ledare redo att hantera det motstånd som mycket väl kan komma att mobiliseras internt mot centrala neddragningar. Hur han i den uppgiften ska balansera sin roll som insider med behovet av förändring säger han sig vara lugn inför:

”Jag ser det som ganska okomplicerat. Vi går framåt men vi gör det från en värdegrund och kultur som jag är väldigt familjär med. Den utgår ifrån en obändig tro på individens vilja, förmåga och möjlighet att ta ansvar och driva banken framåt i en starkt decentraliserad beslutsorganisation.”

Så du har kraften att ta de jobbiga beslut det låter som om situationen kräver?

”Det hoppas jag verkligen.”

Michael Green har varit nära 30 år banken och var senast chef för Handelsbanken Sverige.
Foto: TT/Claudio Bresciani

“Blankare gör sina egna analyser”

Trots tre decennier i banken lutar han sig mot sin färska sits när han får frågan om Handelsbankens position i oron på fastighetsmarknaden. Kort före jul noterade Bloomberg att SHB var den näst mest blankade bankaktien i Europa, på grund av sin höga exponering mot den svenska fastighetsmarknaden.

”Min uppgift är att driva den här banken så effektivt som möjligt. Och se till att vi har så bra kunderbjudande som möjligt. Över tid hoppas jag att det gör att investerare vill äga vår aktie längre. Priset på aktien har jag ingen uppfattning om, jag har ingen synpunkt på det. Det sätter marknaden dagligen”, säger han.

Har alltså de utländska investerare fel som blankar er?

”Vi har en jättegedigen kreditportfölj. Vi har låg risk i vår utlåning. Och jag har jobbat med detta i så många år så jag känner mig väldigt trygg i den exponering vi har mot alla våra kunder. Sen vad man analyserar sig fram till – där får alla göra sin läxa. Jag säger vad jag tycker och vad jag ser.”

Hur mycket skulle fastighetsmarknaden behöva gå ner för att ni skulle hamna i svårigheter? Sannolikt har ni gjort stresstester.

”Vi gör den rapportering vi ska till berörda myndigheter och där kan man läsa resultaten.”

Utlovar ökad tydlighet mot finansmarkanden 

Som ett litet köttben till aktiemarknaden betonar Michael Green att han vill öka tydligheten och lyhördheten mot finansaktörerna.

Hur tydligheten ska ta sig uttryck är dock oklart ännu, och han inbjuder till samarbete.

”Jag har bara varit fyra dagar på jobbet så jag kan inte svara exakt på det här, men jag konstaterar att det finns en önskan om bättre kommunikation och jag kommer göra mitt bästa för att tillgodose det. Det är bara att komma med önskemål”, säger Green.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Archelon