H&M
Handelsbanken viktar upp Volvo och Lindab
Klädjätten Hennes & Mauritz imponerande under gårdagen med en stark rapport för det första kvartalet, december till februari, som slog analytikernas förväntningar. På den negativa sidan var försäljningen i mars lägre än väntat, men den stora grejen framöver är den starkare dollarn där H&M kommer möta valutamotvind under 2015.
Handelsbanken är fortsatt långsiktigt positiva till H&M, men tror att aktien kan tappa fart under de närmaste två kvartalen till följd av valutamotvinden och en avtagande vinsttillväxt. SHB upprepar sin rekommendation öka, men viktar ned H&M från 12 till 8 procent i sin aktieportfölj. Det framgår av ett morgonbrev.
Banken utnyttjar utrymmet i portföljen till att vikta upp Volvo från 8 till 10 procent och viktar upp Lindab från 4 till 6 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.