Novo Nordisk
Han är Novo Nordisks ”hovreporter”
När Finlands självkänsla under 1990-talet lutade sig tungt mot Nokias världsframgångar, hade tidningen Helsingin Sanomat en reporter vars enda uppgift var att bevaka mobiltelefonjättens väl och ve. När den ikoniska Nokia-signalen hördes alltmer sällan från väskor och fickor, försvann ljudlöst även reportern.
Nu har Danmarks statsradio DR, anställt journalisten och författaren Ole Hall för att utföra motsvarande uppdrag som “hovreporter” med fokus på Novo Nordisk, idag på plats 15 bland världens högst värderade bolag.
Maktfaktor ska synas i sömmarna
Med 23 000 anställda är Novo Nordisk en verklig maktfaktor i Danmark. Sedan augusti har bolaget ett börsvärde större än landets BNP och är därmed även betydelsefullt för hela Nordens nationalräkenskaper. Efter lanseringen av vad dansk press kallar “guldkalvarna” – diabetesläkemedlet Ozempic och fetmamedicinen Wegovy – har företaget även fått global uppmärksamhet. Och hemma i Danmark sörjer just nu 42 miljarder DKK som ska investeras i nya produktionsanläggningar för stort intresse.
“Det är viktigt att bevaka Novo Nordisk på ett kritiskt och nyanserat sätt”, sa Hall till danska branschtidningen Journalisten när han fick sitt uppdrag som börjar nu i december.
Till Affärsvärlden säger han att han inte känner till någon annan journalist med ett liknande uppdrag i Norden.
Tanken är att en journalist som läser in sig på det komplexa läkemedelsföretaget ska kunna rapportera bättre än en generalist, och Hall har ägnat mycket tid under året åt detaljerna.
Vad är det svåraste att förstå sig på med Novo Nordisk?
“Det finns mycket forskning, vetenskapliga prövningar, tekniska termer och förbehåll när man har att göra med läkemedelsföretag. Dessutom finns det mycket juridik som företagen lägger vikt vid. Det gör det ibland lite svårt att täcka ett företag som Novo Nordisk – men inte mindre viktigt”, säger Hall.
Läkemedelsbolaget ligger numera i samma liga som Microsoft, Tesla, Apple och Nvidia, med börsvärde på runt 3 100 miljarder DKK.
Kan man komma för nära?
”I en hektisk vardag riskerar man som journalist att hamna i att bara prata med pressrådgivaren. Min roll ska motverka det. Den ger DR chansen att prata med fler källor, både inom företaget och utanför”, säger Hall.
Helt okomplicerat är det inte att över längre tid arbeta nära presschefer och källor inom ett och samma företag. Farhågan är att situationen kan bli som för de understundom kritiserade Vita Huset-reportrar, vars karriärer blir beroende av access till den bevakade parten.
Den kanske mest omtvistade journalistiken har dock hittills ansetts finnas inom techbranschen, där de globala bolagen styr tillgången på företagsinformation hårt, och ofta sägs finansiellt stödja de journalister som är okritiska eller hyllar deras varor.
Hur säkerställer du att du inte kommer för nära företaget, eller dina källor?
“Som journalister har vi ett stort ansvar gentemot allmänheten, som betalar våra löner och förväntar sig att vi ska vara nyktra, kritiska och nyfikna på aktörer med stort inflytande över samhället. Visst kan det uppstå dålig stämning när man ställer kritiska frågor och gräver, men det är något jag levt med under alla år som affärsjournalist och skribent. Som journalister ska vi inte bli vänner med våra källor”, säger Hall.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.