Han är årets börsKlippare

Den som vill ha lite ljusterapi i börsmörkret kan sätta sig framför Klippans aktiekurva för i år. Medan resten av börsen sackat under tyngden från ett avsvimmat Ericsson har den lilla papperstillverkarens aktie rusat upp 130 procent. För huvudägaren Jan Bernander innebär det både ett kvitto på att strategin fungerar ett rejält klirr i kassan.

Av de närmare 430 år som Klippan har existerat så rankas säkert inledningen av detta som en av de bästa. Efter flera år av trög kursutveckling har finpapperstillverkaren i år kört sitt eget race och lämnar med sin uppgång på 130 procent resten av börsen långt bakom sig.

Tillsammans med affärskollegan Stefan Lersten äger Jan Bernander drygt 36 procent av aktierna i Klippan. Hans personliga innehav uppgår till knappt 715 000 aktier och värdestegringen på dem i år är nästan 20 Mkr.

”Uppgången nu motsvarar egentligen bara hur undervärderat bolaget tidigare var. Om man redovisar dåliga resultat och inte lämnar någon utdelning på flera år så blir värderingen så klart låg. En av anledningarna till att jag gick in i bolaget var att jag såg att det berodde på ett tillfälligt managementfel. Nu har vi återställt det”, säger Jan Bernander.

Förutom att Klippan stadigt redovisat allt bättre resultat, trots en svår marknad, så har även förvärvet av Stora Enso Mölndal gett aktien en skjuts uppåt i år. För 225 Mkr, varav cirka 150 Mkr i övertagna lån, förvärvades ett bolag med 725 Mkr i omsättning.

”Den affären mottogs väldigt positivt, inte minst av Mölndal själva. Det känns som ett kvitto på att man gjort rätt när alla är nöjda och glada”, säger Jan Bernander.

Klippan Mölndal, som det nya bolaget snart heter, har bara funnits i böckerna sedan den 2 april och Jan Bernander vill inte säga något om hur integrationsarbetet fungerat hittills. Synergier på 40-50 Mkr om året har utlovats med full effekt någon gång under 2003.

Kvar på den förväntade inköpslistan finns också det skotska Inveresk där Klippan och huvudägarna redan har 25 procent. Jan Bernander påpekar att Inveresk idag är ett lönsamt företag och att strategin med att förvärva bolaget löper enligt plan.

”Vi har funnits sedan 1573, så om det tar ett litet tag till spelar inte så stor roll”, säger han.

Även om förra året såg en efterfrågeminskning på nästan 10 procent så väntas marknaden för finpapper fortsätta växa de kommande åren. Enligt finska konsulten Jaakko Pöyry kommer 50 procent mer finpapper att användas om 10 år. Klippan har uppenbarligen planer på att kapa åt sig en allt större del av kakan, men det har även övriga aktörer på marknaden.

”Våra konkurrenter gör samma sak som vi, de ligger inte och sover. Det pågår en omstrukturering i hela skogsindustrin både bland stora och små bolag”, säger Jan Bernander.

Fler företagsköp lär stå på agendan och även om förvärvet av Klippan Mölndal blev framgångsrikt så går inte alla köp lika planenligt. Strax innan Mölndal försökte Klippan även ta över Silverdalens pappersbruk i Hultsfred från M-real. Den gången blev det nobben på grund av bråk om ett varumärkesnamn.

”Att köpa företag är som att skjuta morkulla med salongsgevär. Du skjuter 100 skott och träffar kanske med 2, men eftersom du inte vet vilka skott som kommer att träffa måste du skjuta alla 100”, säger Jan Bernander.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.