”Halvledare stort investeringstema”

Ökad efterfrågan på datorer, elbilar och 5G gör halvledare till ett hett investeringsområde, säger Gunnar Påhlson, som förvaltar Carnegie Asia.
”Halvledare stort investeringstema” - pahlson-900
Gunnar Påhlson.

Du förvaltar fonden Carnegie Asia. Det verkar som att 2021 kan bli ett bra år för Asienfonder?

”Ja, efter ett stökigt 2020 ser 2021 att starta bättre. Vi ser en återhämtning i den globala ekonomin, vaccin är på väg och en världshandel som kommit igång igen. Mer Asienspecifikt finns det stora förhoppningar om att Joe Bidens presidentskap kommer innebära förbättringar för relationen mellan Asien och Kina. Dessutom undertecknades nyligen ett handelsavtal, RCEP, mellan 15 länder i Asien-Stillahavsregionen, men inte USA, som kommer göra det lättare för länderna att handla med varandra.”

Gunnar Påhlson

Förvaltar: Carnegie Asia

Förvaltad volym:  1,7 Mdkr

Kursutveckling 2021 YTD:  15,0%

Kursutveckling de tre senaste åren: 26,6%

Fondens största innehav är halvledartillverkaren TSMC. Hur kommer det sig?
”Halvledare är ett stort investeringstema i fonden inför 2021. Corona har ökat efterfrågan på datorer när hela världen jobbar hemma. Samtidigt fick bilindustrin en oväntat snabb och kraftig återhämtning av efterfrågan när behovet av privat transport istället för kollektivtransport blev en nödvändighet. På detta kommer skiftet till elbilar vars styrsystem drivs av halvledare. Dessutom sker nu skiftet till 5G-telefoni som också använder mer halvledarteknologi.”

Ett annat investeringstema i fonden är just elbilar. Har du några exempel på bra bolag där?

Ja, vi har kinesiska Geely Automobile i fonden. Utöver renodlade biltillverkare har vi den senaste tiden har vi fått se flera nya samarbeten mellan elbilstillverkare och AI-teknik växa fram. Det ryktas att Hyundai Motor ska tillverka Apples nya elbil med AI teknik, och Geely samarbetar med kinesiska Baidu och Tencent för att utveckla självkörande bilar.”

Elbilstrenden leder vidare till fondens två andra investeringsteman, nämligen batterier och råvaror. Hur har ni positionerat er här?

”Batterierna behövs ju för att bilarna ska kunna rulla, och för att tillverka batterier behövs litium, nickel, koppar och kobolt. En elbil behöver fem gånger så mycket koppar som en bil med förbränningsmotor. Kopparpriset steg kraftigt när Biden vann valet i USA i november. Förhoppningen är att Bidens mer miljövänliga approach öppnar för subventioner för elbilar även i USA.”

Vad har ni investerat i för bolag på dessa teman?

”På batterisidan har vi köpt de globalt ledande batteritillverkarna LG Chemical och Samsung SDI. Bolagens långa kontrakt med de europeiska biltillverkarna ger skalfördelar och lönsamhet, samtidigt som priset för batterierna blir lägre. Råvaror som exempelvis koppar är svårare att investera i. Ska man vara en hållbar fond, som Carnegie Asia är, så måste man vara noga med genomlysningen av bolagens miljöarbete, inte minst i Kina.”

Apropå Kina och miljö. Kina aviserade nyligen att ett mål om att vara koldioxidneutrala år 2060, vilket har fått bolag inom förnybar energi att rusa på Asien-börserna. Hur ser du på den starka ESG-hajpen?

”Det har ju helt klart skett en otroligt snabb uppvärdering av flera av dessa bolag. Kvaliteten på bolagen varierar, och på sina håll är det väl högt värderat nu. Men ESG-investeringar ska ju ticka många boxar, inte bara att det ska vara bra för miljön. Både bolag och investerare verkar glömma bort de två andra bokstäverna i ESG-förkortningen. S:et, som står för Social och innefattar den anställdes arbetsvillkor, är nog så viktig. För att investera med gott samvete i dessa gröna bolag måste man även ta reda på hur arbetsförhållandena ser ut i fabrikerna. Bara för att det är miljövänligt betyder det inte att det är hållbart.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från VECKANS FÖRETAG