Juridik
Håller dagens affärsjurister på att bli för smala?
När jag i mitten av 1980-talet började på en affärsjuridisk advokatbyrå var det mer eller mindre en självklarhet att man som ung biträdande jurist skulle arbeta med frågor inom många olika rättsområden inom affärsjuridiken. Likaväl som man på förmiddagen var helt sysselsatt av en företagstransaktion, kunde man på eftermiddagen upprätta ett anställningsavtal eller för den delen gå på en förhandling i tingsrätten. Själv tyckte jag att det var både lärorikt och stimulerade att få syssla med ett så brett perspektiv av juridiken och vinna erfarenheter som jag även idag har stor nytta av.
För dagens unga biträdande jurister har det blivit mer och mer vanligt att mycket tidigt fördjupa sig inom ett specifikt rättsområde. Ofta har fördjupningen redan påbörjats under studietiden. Idag får man intrycket av att målet ofta är att den enskilde juristen ska arbeta med ett och samma rättsområde under hela sitt arbetsliv. Men vad innebär det egentligen att ”låsa sig” vid ett område? Kanske en säkerhet och stolthet för juristen som behärskar alla frågor inom sitt rättsområde. Men också en begränsad utveckling för den enskilde individen. Vad händer i lågkonjunktur som kanske slår hårt mot just ett sådant område? Eller vad händer om man tröttnar? Och vad innebär det för advokatbyråer som på sikt kanske helt kommer att sakna personer med bred yrkeserfarenhet, generalister?
Givetvis har dethänt mycket i samhället under de senaste 25 åren och så även inom juridiken. Globaliseringen och nya regelverk inom många områden gör det allt svårare att hålla en hög kompetensnivå inom ett brett fält. De juridiska utmaningar som idag dyker upp kräver ofta att någon med specialistkunskap tittar på frågeställningen, varför det givetvis finns ett behov av personer med fördjupande kunskaper inom enskilda rättsområden, specialister. Som jurist är det dock lätt att tro att det är juridiken som styr verkligheten. För dem som vi ska hjälpa – våra klienter – är dock verklighetsbilden grundad på något annat.
Allt för ensidigspecialisering är inte bara en oroande utveckling för de enskilda juristerna utan även för advokatbyråerna. På senare år har jag sett en tydlig förskjutning bland våra klienters behov av juristtjänster. Branschfrågorna blir alltmer viktiga vilket leder till en stark efterfrågan på branschkunskap bland våra jurister. Enligt de årliga undersökningar som görs bland inköpare av juridiska tjänster är branschkunskap viktig eller avgörande bland de flesta tillfrågade. För att möta denna efterfrågan behövs det jurister som kan hantera klienternas problemställningar i de breda branschfrågorna med god förståelse för alla rättsliga utmaningar som företagen står inför.
Naturligtvis behöver vi specialister. Deras kunskap och långa erfarenhet är ovärderlig när vi går på djupet i olika frågor. Men vi måste bli bättre på att möta våra klienter på ett bredare plan – på deras hemmaplan. Deras utmaningar ligger sällan inom ett enskilt rättsområde. De behöver vår hjälp inom många olika områden som en alltför utpräglad specialist kan ha svårt att se. Att besvara komplexa frågor kan vara svårt, men än svårare är det att formulera de relevanta frågorna.
En utökad specialiseringär i och för sig ofrånkomlig, men en grundläggande bredd är nödvändig. Det är en hygienfaktor. För att kunna vara en duktig advokat måste du också ha perspektiv på livet. Arbetslivserfarenhet från olika branscher, en bred juridisk yrkeserfarenhet och perspektiv på livet är viktiga ingredienser för att nå framgång. Hur vanliga kommer sådana personer att vara på våra affärsjuridiska advokatbyråer om 25 år?
Av Per Rönström, VD Advokatfirma DLA Nordic
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.