Stegra
H2 Green Steel om jättesatsningen i norr: Elen blir ingen flaskhals
Det är nu klart att H2 Green Steel kommer att köpa sin järnmalm från bolaget Vales i Brasilien och Rio Tinto i Kanada. Henrik Henriksson, VD på H2GS, berättar att de två kontrakten är viktiga för H2GS.
”Det är viktiga kontrakt för den globala expansion som vi kommer göra där vi använder anläggningen i Boden som en blueprint. På så sätt kan vi hjälpa kunderna att få grönt stål till sina produkter även i Amerika eller södra Europa”, säger Henrik Henriksson till Affärsvärlden.
Han lyfter också fram att kontraktet med kanadensiska Rio Tinto innebär att H2GS köper järnmalmpellets från dem och säljer tillbaka som förädlade produkter.
I en tidigare intervju med Affärsvärlden lyfte ekonomiprofessor Magnus Henrekson fram att det finns frågetecken kring kvaliteten på järnmalmen från bland annat Brasilien. Enligt H2GS-VD:n är kvaliteten på järnmalmen den samma som om den kommit från norra Sverige.
”Ja, givetvis är den det. De här bolagen har ett par tusen personer på sina utvecklingsavdelningar som jobbar med de här frågorna dagligen”, säger Henrik Henriksson och tillägger att H2GS har expertisen för att bedöma malmkvaliteten.
Att transportera malm från andra sidan Atlanten måste ge större klimatavtryck än vad som var tanken från början?
”Ja, så är det. På våra färdiga produkter handlar det om 50 kilo koldioxid per producerat ton stål extra.”
Hur grönt blir stålet nu?
”Det blir det grönaste stålet i världen med en CO2-reduktion på ungefär 95% jämfört med det som produceras i Europa idag. Så det tycker jag är grönt i alla fall”, säger Henrik Henriksson och lyfter fram att det i stålindustrin i övriga Europa generellt blir två ton CO2-utsläpp vid produktion av ett ton stål. När H2GS stålproduktion är igång väntas scope 1-, 2- och 3-utsläppen bli runt 300-400 kilo CO2-utsläpp.
Lånestruktur på plats
H2GS har nu fått förskottsbeställningar på drygt tio miljarder euro på sitt stål och ska innan året är slut säkra över 50 miljarder kronor i finansiering från investerare. Bolaget har redan säkrat nästan 4 miljarder kronor i riskkapital och har även en lånestruktur på plats med europeiska banker om 38 miljarder kronor. Att järnmalmen nu importeras från Kanada och Brasilien är inget som kunder eller investerare reagerat på, enligt Henrik Henriksson.
TIO STÖRSTA ÄGARNA I H2GS
Ägare | Andel |
Vargas Holding AB (Harald Mix) | 56,8% |
Altor | 4,6% |
AMF Pension & Fonder | 3,7% |
Anfield Investment Pte LTD | 3,7% |
Goldcup 31443 AB | 3,7% |
Kinnevik | 2,6% |
Hitachi Energy Ltd | 2,1% |
Scania CV AB | 1,6% |
Henrik Henriksson | 1,5% |
Antheia Investment AB | 1,4% |
Källa: Holdings
”Vi har hela tiden räknat med en mix av malm och skrot från olika delar av världen, kunderna är medvetna om det”, säger Henrik Henriksson och tillägger att förbeställningarna av stålet ger en trygghet med säkert kassaflöde för investerarna.
Hur går finansieringsrundan?
”Vi har som ambition att vara klara innan året är slut och vi har jobbat med finansieringen i lite drygt två år. Så det är fullt fart med det arbetet”.
Överskott på el
Elförsörjningen i norra Sverige är också en utmaning som lyfts i takt med att flera stora industriprojekt planeras i området. H2GS har säkrat elavtal med norska Statkraft och finska Fortum för leverans av 40% av den el som behövs när produktionen drar igång i slutet av 2025. Resterande 60% kommer köpas i kortare kontrakt och på spotmarknaden.
”Det är ett överskott av elkapacitet i norra elområdet just nu så resten kommer vi kunna köpa på korta kontrakt. Det kommer inte bli någon flaskhals”, säger Henrik Henriksson men lyfter också fram att det krävs investeringar ibland annat elledningar och ställverk från statens sida för att elöverföringen ska vara så effektiv som möjligt.
Hur blir det när produktionen är igång i slutet av 2025? Kommer ni behöva ännu mer el då?
”Nej, inte som det ser ut idag. Det finns tillräckligt med el idag, men det är positivt med de projekt för uppbyggnad av vindkraft som finns i norra Sverige”.
Avtal med Luleå hamn
Något som ekonomiprofessor Magnus Henrekson kritiserade var också Boden som placering för anläggningen, då det kräver transport till och från hamnen i Luleå. H2GS-VD:n berättar att Boden ligger strategiskt rätt då två stora elledningar sammankopplas där, men också att de tagit höjd för transporterna till och från hamnen.
”Vi kommer behöva allvädersterminaler i Luleå hamn och där har Trafikverket sagt att det finns kapacitet för att transportera malmen på räls till Boden. Vi har även tittat på Piteå hamn, men det är Luleå som är vårt huvudspår”, säger Henrik Henriksson och lyfter fram att H2GS redan har ett avtal på plats med Luleå hamn.
Utreder Malmbanan
Anledningen till att malm inte köps från LKAB:s gruvor är kapacitetsbristen på Malmbanan. Just nu pågår en kapacitetsutredning av H2GS och statliga gruvjätten LKAB med Trafikverket för att se över hur kapaciteten kan nyttjas mest effektivt. Utredning förväntas bli klar i oktober i år.
”Vi vill att det görs en upprustning med dubbelspår hela vägen från Luleå till Narvik. Vår förhoppning är att utredningen också kommer leda till snabba tilläggsinvesteringar från Trafikverkets sida under tiden eftersom dubbelspårig järnväg hela vägen kan ligga några år framåt i tiden”, säger Henrik Henriksson.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.