H&M: XXXL

Tyskland och medelstora städer förklarar börsens förtjusningöver H&M. Men H&M är inte så unikt som börsen tycks tro.

Det är inte svårt att betrakta klädkedjan H&M som enframgångssaga utan ände. I rapport efter rapport levererarbolaget tillväxt. För de tre första kvartalen i år (fråndecember förra året till och med augusti) visade bolaget, somvanligt, en imponerande försäljningsökning.

Den här gången blev det 27 procent (12,6 miljarder kronor),jämfört med samma resultatperiod för ett år sedan. Dessutomförbättrades lönsamheten: resultatet steg med över 40 procenttill 1,5 miljarder före skatt.

Imponerande, ja, men knappast unikt – vilket många aktörer påStockholmsbörsen tycks tro. Just klädmarknaden bjuder på fleraliknande bolag, exempelvis brittiska Marks & Spencer ochamerikanska GAP, som har expanderat lika friskt som H&M genomnästan exakt samma strategi: öppna nya butiker, sälja egnamärken och trimma kostnader. Faktum är att deras lönsamhet, mättsom rörelseresultat i förhållande till försäljning, har legatganska stabilt och ungefär lika högt (mellan 13 och 14 procent)under de senaste åren. Det enda undantaget gäller det svaga året1995, när ett av bolagens lönsamhet föll – nämligen H&M:s.

I detta perspektiv kan H&M-aktiens nuvarande värdering, kursen340 kronor motsvarar drygt 40 gånger årets vinst, verka någotförbryllande. Precis som H&M-aktien har stigit kraftigt påStockholmsbörsen så har GAP-aktien haft en rejäl värdestegringpå den amerikanska börsen, med 75 procent sedan årsskiftet. Menfortfarande värderas GAP bara till 30 gånger vinsten, alltsåbetydligt lägre än H&M.

Detta kan verka uppseendeväckande med tanke på att GAP, trotssin storlek, har vuxit lika snabbt som H&M de senaste åren. GAPomsatte 41 miljarder kronor 1996 jämfört med H&M:s 15. Marks &Spencer, å sin sida, med en försäljning som är sex gånger såstor som H&M, är nästan lika internationellt som H&M. Nära 60procent av bolagets butiker ligger utanför hemmamarknadenStorbritannien, i H&M är försäljningen utanför Sverige nära 80procent. Marks & Spencers aktie värderas dock mycket lägre, baratill 20 gånger vinsten.

På aktiemarknaden finns det tydligen uppdrivna förväntningar påH&M som inte gäller de övriga två.

En del av svaret ligger i att den europeiskakonjunkturvändningen ännu inte har kommit på H&M:s enskiltstörsta marknad Tyskland, där bolaget i år öppnar 25 nya butiker.Tvärtom var klädförsäljningen i Tyskland katastrofal underaugusti, den sista av månaderna i H&M:s tredje kvartal, då detvarma vädret bidrog till att den tyska klädförsäljningen föllmed tolv procent (jämfört med augusti 1996).

I Skandinavien och Holland, andra stora marknader för H&M, hardetaljhandeln redan förbättrats. Men medan H&M fortfarande stårinför det jättelyft som en vändning på den tyska marknaden kange, så är frågan för både Storbritannien och USA (huvudmarknaderför Marks & Spencer och GAP) snarare den omvända: hur längekommer den starka ekonomiska tillväxten att hålla i sig? Marks &Spencers etablering utanför Storbritannien ligger till stor deli Japan och USA, främst genom kedjorna Brooks Brothers och KingsSupermarkets. Av de klassiska Marks & Spencer-butikerna liggerbara några enstaka i den del av Europa som väntas ta rejäl fartfrån och med julhandeln i år, Tyskland och Frankrike.

Detsamma gäller GAP, som fortfarande i allt väsentligt är ennordamerikansk företeelse. Visserligen etablerades GAP i Europaredan för tio år sedan, men den europeiska expansionen tog intefart förrän för några år sedan och bara tio procent av butikernaligger utanför USA.

Det är i Tyskland som H&M under flera år har visat sin styrka.Trots den fallande detaljhandelsförsäljningen har H&M lyckatsöka sin försäljning i Tyskland varje år. Försäljningen hardessutom gått överraskande bra, tycker analytikern Keith Willispå Goldman Sachs, den firma som har haft H&M-aktien på prioritylist under flera år. Enligt honom har de tyskamarknadsförutsättningarna i år varit mycket sämre än vadaktiemarknaden trodde för ett år sedan.

Knepet har varit att H&M har lyckats skala ned verksamheten föratt passa även medelstora städer. När klädkedjor expanderarinternationellt lyckas de sällan ta sig längre än tillstorstäderna, vilket Marks & Spencers koncentration tillvärldens huvudstäder är ett utmärkt exempel på. Ofta ärkulturskillnaden mellan huvudstaden och landsort mycket störreän väntat.

Men H&M har uppenbarligen passat tyskar även i medelstora städer,varför bolaget nu är i full färd med att kopiera H&M-utbyggnadenfrån stad till stad i Tyskland. Och eftersom H&M:s marknadsandelav den tyska klädförsäljningen fortfarande bara uppgår till 1,5procent så finns det gott om expansionsutrymme kvar för bolageti ytterligare några år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group
Annons från SciBase