H&M tappar takten
Bakom vinstökningarna på 50 respektive 43 procent för helåret 2002 och första kvartalet 2003 ligger främst en betydande effektivisering av varuflödet, och minskade eller eliminerade förluster på de nya marknaderna Spanien, Frankrike och USA. De procentuella ökningstalen de senaste två åren har också fått en skjuts av att de jämfördes med den svaga utvecklingen 1999.
De här effekterna kommer inte igen. Vd Rolf Eriksen har också bekräftat att det inte är så mycket mer att göra för att förbättra den rekordhöga bruttomarginalen på 54 procent. Effektiviseringarna framöver handlar om mindre justeringar – att skruva lite här och där. Det innebär att en del av förbättringspotentialen ligger bakom bolaget.
Bakom den lägre tillväxten 2002, 14 procent jämfört med 20 procent 2001 och 30 procent 2000, ligger den bromsade expansionen i främst USA. Under första kvartalet i år stannade den totala försäljningsökningen på 12 procent, delvis på grund av en ovanligt kall vår i USA och delar av Centraleuropa. Det är en bit under marknadens förväntningar de närmaste åren på 15-17 procent, och trenden går åt fel håll just nu.
För närvarande står Storbritannien, Frankrike och Spanien för en väsentlig del av den positiva utvecklingen. Däremot verkar det dröja innan USA motsvarar förväntningarna. Försäljningen på andra sidan Atlanten var svag under första kvartalet, vilket bidrog till förlusten på 100 miljoner kronor för perioden.
H&M:s vd Rolf Eriksen säger att inget har förändrats sedan i höstas när det gäller USA-bolagets möjligheter att gå runt på helårsbasis i år. Men han låter mycket mindre övertygande än han gjorde för ett par månader sedan och säger samtidigt att prognosen kan skjutas fram något kvartal.
På ett par års sikt bör tillväxten även kunna drivas av den omogna östeuropeiska marknaden, där H&M i år går in, med början i Polen och Tjeckien. Men det kan dröja 3-5 år innan Östeuropa klarar att utgöra en betydande del av motorn i Europa.
De före detta kommunistländerna har inte samma uppdrivna konsumtionsmöns-ter som vi i väst.
Sannolikt behöver H&M lite draghjälp av en starkare konjunktur som kan påskynda omvandlingen i ekonomin i de här länderna. Men det är svårt att se att tillväxten i öst ska kunna ta riktig fart utan draghjälp från Västeuropa, och där ser vi ingen ljusning.
Sammantaget innebär detta att det kan bli svårt för kursen att lyfta ytterligare de närmaste 6-12 månaderna. Aktien är inne i en negativ trend just nu. Den har fallit under 180 kronor efter senaste rapporten. USA är inte på spåret, de stora marginaleffekterna ligger bakom bolaget, och Irak-kriget kan ge negativa effekter på försäljningen framför allt i USA, men även i Europa.
Hennes & Mauritz, det svenska bolag som har störst marknadsvärde på börsen, är fortfarande ett bra bolag långsiktigt, men osäkerheten har ökat på kort sikt. Affärsvärlden räknar med att vinsttillväxten hamnar strax under snarare än över 15 procent de närmaste två åren. Det gör att bolaget känns fullvärderat i dagsläget.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.