H&M:s nya utdelningsplan: ”Vissa vill ha allt på en gång”

Klädjätten H&M planerar att ändra sin utdelningsstrategi och betala ut pengarna i två omgångar. Något som inte faller alla aktieägare i smaken.

I H&M:s årsrapport framgår det att bolaget ämnar ändra sin utdelningspolicy. Istället för en utbetalning per år vill bolaget i stället dela ut pengarna i två omgångar – en gång på våren och en på hösten. Ett förslag som väckt reaktioner bland ägarna i folkaktien.

– Det här gör vi för att förbättra vår likviditetsplanering och för att det är merkostnadseffektivt, det är dessutom en internationell trend. Allt fler bolag delar upp utbetalningen till flera tillfällen per år, säger H&M:s ir-chef Nils Vinge.

LÄS MER: Starkt av H&M – rejält försäljningslyftH&M:s försäljning inklusive moms beräknas under januari ha ökat med 11 procent. Den starka rapporten har fått aktien att lyfta över 5 procent i den tidiga handeln.

Andra fördelar med förändringen ska enligt Vinge vara att aktiekursen blir jämnare, det vill säga man får minskad volatilitet i kursen. De som köper aktier efter ett utbetalningstillfälle behöver inte heller vänta ett helt år till nästa utbetalningstillfälle.

Vissa uppfattar förändringen som ett sätt att tvinga kvar aktieägare, hur bemöter ni den kritiken?
– Vi har gjort en samlad bedömning med för och nackdelar, återigen, det är årsstämman som tar beslutet. Men vår samlade bedömning är att det är bäst för bolaget, och därmed även bäst för aktieägarna.

Vilka är nackdelarna?
– En nackdel är att man får göra förfarandet två gånger per år istället för en, det är en administrativ process. Sedan är det ju så att vissa aktieägare vill ha allt med en gång, säger Nils Vinge.

Årsstämman fattar beslut om utdelningen den 10 maj. Stefan Persson äger 38,5 % av aktierna, vilket ger 70,1 procent av rösterna.

Bolagen i USA delar ut pengar kvartalsvis. I Europa ges utdelningar en gång per halvår på de flesta marknaderna. I Sverige är det vanligare att dela ut pengar en gång per år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group
Annons från SciBase