H&M på väg ur hippie-fiaskot
Låg försäljningen, som ökade med 8 procent, i linje med dina förväntningar?
”Vi är inte nöjda. Men vi har nu gjort oss av med nästan alla de ”hippie-kläder” som inte sålde som förväntat under årets första kvartal”, säger Rolf Eriksen, VD för H&M.
Så de negativa effekterna i form av reade kläder är i princip borta i och med tredje kvartalet?
”Ja, det kan man säga, vi har tagit de stora smällarna”.
Ni ska sänka kostnaderna med 500 miljoner per år, handlar det om försäljningskostnaderna, som låg en miljard kronor högre under årets första nio månader i år än motsvarande period förra året?
”Ja, och där ligger allt från butiksdrift till reklam. Kostnaderna ska sänkas med 1,5 procent på årsbasis. Vi ser över butiker, personalkostnader, reklam, allt. När det gäller personal kan vi exempelvis planera och organisera våra team bättre. Jag tror att vi kommer att närma oss vårt mål under fjärde kvartalet i år.”
Hur ser du på tillväxten framöver, hur viktigt kommer USA att vara?
”Jag ser mycket positivt på tillväxten. Vi har lyckats över förväntan i USA. Men Tyskland, Frankrike och Storbritannien kommer även fortsättningsvis att vara viktiga marknader. Vi dubblerar antalet butiker i Frankrike i år, vilket innebär att vi öppnar ytterligare tio under fjärde kvartalet.”
Många har oroat sig för den viktiga tyska marknadens utveckling den senaste tiden, hur går det där?
”Utvecklingen där är god, den ligger i nivå med övriga marknader. Sortimentsproblemen har slagit igenom även där. Men vi ser fortsatta möjligheter till expansion i Tyskland.”
Du har sagt att ”USA är vårt nya Tyskland”, vad betyder det?
”Med det menar jag att det område vi har ringat in i ett första steg, en triangel mellan New York, Syracuse och Boston, är geografiskt och befolkningsmässigt lika stort som Tyskland. Det finns stor potential där och därför investerar vi för framtiden i USA. Vi tror att det kommer att gagna våra aktieägare även om det kostar en del just nu. Under fjärde kvartalet öppnar vi 34:e gatan på Broadway i NY, det blir spännande. Det viktigaste är att hela tiden gå in i rätt lägen”, säger Rolf Eriksen.
Hur ska ni undvika så förödande modemissar som i år framöver?
“Dels försöker vi lyssna mer på kunderna, bli mer ödmjuka, och se att allt mode inte är lika lätt att ta till sig. Dels kommer vi att göra en del konceptförändringar i butikerna.Vi lyft ut den unga linjen ”Clothes” ur vissa butiker. Vi försöker vara flexibla och ha olika balans mellan bas och mode i olika butiker”, säger Karl Gunnar Fagerlin, inköpschef.
Accessoarer, som har bra marginaler, blir en allt viktigare del av modet, satsar ni mer på det?
”Vi kommenterar inte marginalerna. Men ja, vi ökar andelen accessoarer i butikerna framöver. De blir allt viktigare som modeprodukt och får mer fokus i butikerna”, säger K-G Fagerlin.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.