H&M-konkurrent tar hjälp av Alibaba

H&M gick nyligen in med sin onlineaffär på den kinesiska marknaden. Nu får de sällskap av konkurrenten Inditex som planerar att lansera Zara som nätbutik i Kina.

Zaras e-handelstjänst kommer att lanseras via Tmall, som är Kinas största e-handelssajt och ägs av Alibaba som gjorde börsdebut i New York i september.

Det rapporterar Bloomberg News.

Tmall tar betalt på försäljningen som sker via e-handelstjänsten, omkring 0,5 till 5 procent, enligt nyhetsbyrån. Förutom Zara säljer Nike, Burberry och Gap varor via Tmall.

Indidex har tidigare kommunicerat att försäljningen i Kina kommer att växa med så mycket som 20 procent under de kommande åren, enligt en analys från Barclays. Prognosen har inte förändrats efter att samarbetet mellan Zara och Tmall annonserats men överenskommelsen väntas ge försäljningen i Kina en skjuts, skriver Bloomberg.

Zaras kinesiska e-handelsbutik väntas öppna nästa månad.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF