H&M knäpper upp

När Hennes & Mauritz i juli får en ny marknadschef väntar en kulturrevolution. Jörgen Andersson, sedan ett par år landschef i Schweiz, byter plats med nuvarande marknadschefen Sanna Lindberg. Han tar då kommandot över all kommunikation genom att slå ihop marknads- och informationsavdelningarna till en enhet.

Samtidigt fortsätter han den process att öppna upp H&M som påbörjades för tre år sedan när bolaget fick sin första informationschef.

”Vi måste bli mer enhetliga och tydliga i vårt budskap, vi skall fokusera oss bättre och inte göra så mycket på en gång. Om vi skickar ut ett pressmeddelande om att Mick Jaggers dotter är modell hos oss borde vi ju samtidigt berätta vad kampanjen handlar om. Vi måste också bli bättre på att berätta mer om oss själva, både internt och externt. Vi skall se till att vi inte hamnar på defensiven hela tiden, som senast när det gäller barnarbete i Asien”, säger Jörgen Andersson.

Han är en ung långvägare på 36 år, som har arbetat inom H&M i 17 år. Innan han blev landschef var han divisionschef för herrkläder på inköpsavdelningen, och han har även jobbat som ekonom och försäljare i butik. Nu ska Jörgen Andersson, med hjälp av informationschefen Kristina Stenvinkel, öppna upp det slutna familjeföretaget H&M ytterligare mot världen.

”Vi skall berätta mer om vår kultur och hur vi fungerar som bolag, det är ett sätt att få sympati externt och det underlättar också rekrytering av medarbetare. När det gäller den interna informationen måste vi informera vår personal bättre om vi vill att de ska vara självständiga och fatta egna beslut så att vi kan behålla vår platta organisation.”

Kan du förnya kommunikationen på något annat sätt? ”Vi är extremt produktorienterade, vi glömmer att berätta att det finns andra aspekter. Exempelvis är alla våra barnjackor försedda med löstagbara huvor för att barnen inte ska fastna och strypas av sin huva, vilket faktiskt har hänt. Det här är ju en viktig säkerhetsfråga och ett försäljningsargument som vi borde kommunicera ut mot marknaden.”

Det finns ju de som har försökt få reklam- och informationsavdelningar att arbeta ihop förut, på andra företag, och det har visat sig svårt, för att inte säga omöjligt. Hur ska du lyckas? ”Jag tror att det kommer att gå bra, bland annat därför att informationsavdelningen inte är så stor och inte så gammal heller, det är lättare att ställa om då.”

Nya marknadschefer brukar vilja byta annonsbyrå, tänker du göra det? ”Jag vet att nya marknadschefer brukar vilja profilera sig genom att byta byrå, men vi kommer inte att göra det. Vi bytte ju senast i augusti till Hassan & Co och vi är jättenöjda med deras jobb.”

Ni har under ett par år konsekvent arbetat med kändismodeller, kommer du fortsätta med det? ”Om det funkar och passar kampanjen kommer vi att göra det, men det finns inget självändamål i att använda kändisar. Det har ju legat i tiden att använda skådisar, det är inte bara vi som har gjort det. Skälet var att en del ansåg att modellerna var för ytliga, skådisarna hade mer personlighet. Sedan kommer kanske något annat som ger PR, som idrottsstjärnor.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.