H&M: Aktien fortsatt köpvärd

H&M:s vinsttapp kan förklaras av reor och nyetableringar. Den långsiktiga vinsttrenden verkar intakt.

Resultatrapporten från H&M vållade som vanligt kaos på aktiemarknaden. Bolagets aktiekurs föll närmare 30 procent när de preliminära siffrorna släpptes förra veckan. Reaktionen blev alltså nästan densamma som när bokslutskommunikén presenterades i slutet av januari. Då föll H&M-kursen med nästan 20 procent.

Den viktigaste frågan för H&M:s aktieägare idag är om bolagets svaga vinstutveckling för perioden december-februari är ett trendbrott eller en tillfällighet.

Osäkerheten kring den här frågan förstärks naturligtvis av att det oväntat svaga resultatet presenterades samtidigt som VD Fabian Månsson sade upp sig för ett jobb i internetbranschen. Men det är alldeles för tidigt att säga att H&M är på väg in i en period med lägre tillväxt. Det är nämligen mycket svårt att tolka H&M:s långsiktiga utveckling utifrån enskilda kvartal.

Undvik rean

Det gäller särskilt för det första kvartalet på året, som är mycket speciellt eftersom förra säsongens kollektion reas ut under januari och februari. Reorna är en dålig affär för klädhandlarna. De leder till höga volymer men vinsterna blir magra. Generellt i branschen gäller att ju mindre reor, desto större vinster. Förra årets första kvartal var mycket bra för H&M. Bolagets omsättning ökade 25 procent samtidigt som vinsten ökade med mycket kraftiga 68 procent. Det berodde på att rean var liten eftersom H&M hade få kläder kvar på lagret.

I år har H&M:s situation uppenbarligen varit en annan. Det varma vädret under senhösten kan ha haft till effekt att bolaget hade plagg kvar i lager, som fick säljas ut till låga priser i början av året.

En annan tänkbar förklaring till H&M:s svaga vinstutveckling kan vara nyetableringskostnaderna på bolagets befintliga marknader. Under första kvartalet i fjol var dessa ovanligt låga, 37 miljoner kronor jämfört med 44 miljoner kronor 1998. Om bolaget har satsat ytterligare ett par tiotals miljoner kronor på nyetablering leder det till att kvartalsresultatet försämras i motsvarande grad. Sammantaget kan dessa reor och nyetableringskostnaderna ha påverkat rörelsemarginalen med över en procentenhet.

Fallande marginal

Rensat för engångseffekter ökade försäljningen första kvartalet med 19 procent och vinsten med 5 procent. Det betyder att bolagets rörelsemarginal under första kvartalet föll till 9 procent jämfört med 11,6 procent samma tid i fjol. Vinstmarginalen var dock bättre än under samma period 1998 och 1997 då marginalen skrevs till 8,5 respektive 7,2 procent.

Det finns således ingen anledning att sälja H&M-aktien till följd av förra veckans rapport. H&M-ledningen säger dessutom att man är nöjd med resultatet för första kvartalet och att det inte finns något i den dagliga verksamheten som har förändrats.

Affärsvärldens anser att tidningens slutsatser från H&M-analysen i februari (nr 6/00) står fast. Bolaget borde även i framtiden prestera mycket god försäljnings- och vinsttillväxt.

H&M värderas till runt 50 gånger årets förväntade vinst. Den höga vinstmultipeln leder till kraftig spekulation i aktien och till att kasten i kursen blir stora. För den långsiktige placeraren är detta dock inte särskilt relevant.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase