Guldmakaren

På tio år har Mats Jönsson i tysthet byggt serviceföretaget Coor från ingenting till en omsättning på 5 miljarder kronor. Och själv blivit mångmiljonär på kuppen.

De anställda på serviceföretaget Coor Service Management kallar genomgångarna med vd Mats Jönsson för barbecue sessions – chefen grillar kollegorna med djuplodande frågor.

Metoden verkar fungera. Mats Jönsson har på tio år byggt företaget från ingenting till 3 700 anställda och nästan fem miljarder kronor i omsättning. I fjol blev rörelseresultatet 213 miljoner kronor.

Under intervjun med Affärsvärlden är Mats Jönsson trevlig, eftertänksam och lågmäld. Men några bilder med skurmopp i handen ställer han inte upp på. Även om Coor erbjuder service (tänk “företagsnära” tjänster som städning, reception, verktygsslipning) så är det inte enstaka tjänster, utan paketlösningar som får ner kostnaderna hos kunden.

– Vi ser till helheten. Inom vårt segment, integrerade servicetjänster, är vi störst i Norden, säger Mats Jönsson.

Servicebjässen på den nordiska marknaden, danska ISS, är mer ett städföretag som även har andra tilläggstjänster, enligt Mats Jönsson.

Coors kundlista är imponerande. Nu senast, i våras, tillkom flygbolaget SAS i ett stort serviceavtal värt 1,75 miljarder kronor över fem år. Sedan tidigare har Coor bland andra Ericsson, Skanska, Volvo, Saab, Scania, Ica, Nokia, Ringhals, Eon, NCC, Östergötlands läns landsting och Gävleborgs läns landsting som kunder.

Coor finns i hela Norden och Mats Jönsson styr från huvudkontoret i Solna med Arne Jacobsen-fåtöljen, “Ägget”, i orange och gult i receptionen. Han har, till skillnad från bolagets jurister, inte eget rum utan sitter i öppet landskap. Den gamla Coormodern Skanska finns i samma hus och Coor delar personalmatsal med byggbolaget – en personalmatsal som Coor självfallet har ansvar för, även om Coor lagt ut driften externt.

Tidigare kollegor på Skanska beskriver Mats Jönsson som väldigt försiktig, strukturerad, metodisk, gedigen och sympatisk. En person som gillar detaljer och därför får jobba oerhört mycket. Men han sägs ändå klara visionerna.

På hans bröllop skämtade hans dåvarande chef på Skanska, Per-Ingemar Persson, om att Mats Jönsson antagligen stött och blött frågan om giftermål i tio år, “å ena sidan – å andra sidan.” Mats Jönsson gifte sig nämligen ett antal år efter att han och hustrun fått sina två söner.

För övrigt är Mats Jönsson en av få personer som stått på scen och spelat själv både på sitt eget bröllop och på sin egen 50-årsfest. Han äger sju gitarrer, både akustiska och elektriska, och spelar i 14-mannabandet Funky Overlords och i Coors eget band. Från början spelade han tradjazz, numera även modern soul och hitlåtar.

Hela historien om Coor började på Skanska 1997. Då blev Skanskas chef på USA-marknaden, Claes Björk, hemkallad för att bli koncernchef. Han hade ett internationellt perspektiv och tyckte att Skanska likt andra stora byggbolag skulle ha fastighets- och kontorsservice, så kallad facilities management, FM. Det gällde framför allt städning, glödlampsbyten och annan fastighetsskötsel. FM hade högre marginal och betydligt snabbare tillväxt än byggmarknaden.

Samtidigt var Mats Jönsson divisionschef för Skanskas alla industribolag, som Skanska Prefab och Skanska Telekom. 1998 fick han ta hand om FM också.

Mats Jönsson hade jobbat hela sitt yrkesliv på Skanska, men aldrig byggt upp någon ny verksamhet tidigare.

– Vi hade stora ambitioner. Det var aldrig tal om att vi skulle bli en eftermarknadsleverantör och begränsa oss till det Skanska byggt. Det fanns ingen anledning att sätta upp en liten fjutt.

Mediefamiljen Bonnier gav Skanska Facilities Management det allra första uppdraget: att sköta städning och fastighetsunderhåll hos DNEX, tryckeriet som bland annat trycker Dagens Nyheter och Expressen.

Mats Jönssons fokus hamnade helt på FM och industribolagen slängdes ut ur divisionen.

– 1998 och 1999 funderade vi på hur vi skulle kunna växa. Lösningen var att ta över interna serviceorganisationer. Sådana organisationer fanns hos storbolag som Volvo, Scania, Ericsson, Tetrapak, Sydkraft och Pharmacia.

– Vi hade lite tur i samma veva, för Ericsson hade kommit till slutsatsen att de inte skulle hålla på med service själva.

Mats Jönssons division köpte Ericssons serviceenhet på 600 anställda för 180 miljoner kronor och fick ett serviceavtal med Ericsson värt 5 miljarder kronor över tre år.

– Det var ett av Europas största serviceuppdrag. Vi skulle sänka kostnaderna, effektivisera och ta hand om medarbetarna.

Mats Jönssons division skulle sköta växeln, receptionen, städningen, fastighetsunderhållet, mindre flyttar, mindre ombyggnadsprojekt och den interna posthanteringen hos Ericsson i Stockholm och Göteborg.

– Om vi skulle jobba åt Sveriges största bolag, som Ericsson var på den tiden, och ta på oss ett så stort uppdrag på en omogen marknad förstod vi att detta var biljetten till framtiden – om vi skulle lyckas. Om vi skulle misslyckas kunde vi lika gärna lägga ner verksamheten. Därför hade vi 100 procent fokus på Ericsson, att addera värde till dem.

Så småningom började dock Mats Jönsson expandera, fick flera storföretag och ett par landsting som kunder och startade verksamhet i grannländerna. För några år sedan breddade han även affärsidén genom att ge service till verkstadsbolag, bland annat kör bolaget truckar och rengör maskiner åt Volvo och Volvo PV.

– Vi har aldrig förlorat en stor kund.

Kontraktet med Ericsson har utökats och i dag sköter Coor nästan all service åt telekombolaget i Norden.

– Ringer du till Ericsson kommer du till oss.

Coor är även sponsor till Ericssons två segelbåtar i Volvo Ocean Race, till exempel skötte Coor sophanteringen vid båtbygget och serverade kaffe och frukt.

Nu för tiden har Mats Jönsson till och med byggaren NCC som kund, Skanskas konkurrent. Å andra sidan är han inte längre ägd av Skanska.

Medan Mats Jönsson byggde divisionen hände saker på ägarsidan. Hösten 2002 tog amerikanen Stuart Graham över som Skanskas koncernchef efter Claes Björk.

Stuart Graham fokuserade Skanska på byggande och hösten 2004 sålde han den lönsamma serviceenheten till brittiska riskkapitalbolaget 3i för 1,2 miljarder kronor och gjorde en reavinst på cirka 1 miljard.

Divisionen blev bolag och tog namnet Coor Service Management. Namnet Coor skulle föra tankarna till core (kärna, som i kärnverksamhet), cooperation (samarbete) och coordination (koordination).

– Vi hade helst velat heta Core, men det gick inte att registrera, säger Mats Jönsson.

Nästan 30 personer i Coors högsta ledning fick köpa runt 13 procent av bolaget.

Hösten 2007 tyckte 3i att det var dags att ta hem pengarna i Coor, som hade vuxit kraftigt, och drog i gång två parallella förfaranden, förberedelse för börsnotering och försäljning.

Den 1 november 2007, fyra dagar innan Coors noteringsansökan skulle tas upp i börsens bolagskommitté, sålde 3i servicebolaget till brittiska riskkapitalbolaget Cinven för 5 miljarder kronor i skuldfritt värde, vilket innebar en reavinst på drygt 3 miljarder kronor för 3i. Cinven äger Coor via ett bolag i Luxemburg.

Hur känns det att inte hamna på börsen?

– Det känns bra, vi har bra ägare. På börsen är uppmärksamheten så mycket större och man blir synad i sömmarna per kvartal vilket riskerar att man leder bolaget på ett kortsiktigt sätt. Man kan tycka att riskkapitalbolagens perspektiv på tre till fem år är kort, men det är oändligt mycket längre än börsens.

– Om jag skulle sakna något från börsen är det den positiva delen av den mediala uppmärksamheten, men man kan ju inte välja bort den negativa.

Vid en börsnotering hade ledningen, efter en inlåsningsperiod på ett år, kunnat sälja sina aktier och bli rika. Nu fick de i stället öka sin ägarandel till strax under 20 procent av bolaget.

– Vi i ledningen har tjänat på det här. Vi har fått delar av det vi investerade med 3i, men vi har återinvesterat mycket. Vi har skapat något som är bra, det är det som är drivkraften, inte pengarna.

När Cinven i sin tur säljer om några år kan dock Coor hamna på börsen – om inte någon annan köpare lägger vantarna på bolaget.

Under tiden fortsätter Mats Jönsson att bygga Coor. Och det är inom Coors nisch, integrerad service, som marknaden växer snabbast, runt 15 procent per år.

– Det är få marknader som växer 15 procent per år, det ska vara vissa telekommarknader i Afrika då, säger Mats Jönsson.

År 2004 fanns fastighets- och kontorsservice värd 191 miljarder kronor per år i Norden, enligt konsultbolaget Frost & Sullivan. Servicebolag hade 25 procent av den marknaden, resten skötte företagen själva. Därtill kommer service hos verkstadsbolag. Bolagen lägger allt oftare ut servicen, därav den starka marknadstillväxten.

Coors mål är att växa minst lika mycket som marknaden. Men även andra bolag inser vilken lukrativ tillväxt som väntar. Bland konkurrenterna märks amerikanska Johnson Controls, brittiska Serco och brittiskägda Addici. Andra, som enligt Mats Jönsson inte huvudsakligen säljer integrerade tjänster utan främst singeltjänster, är danska ISS, brittiska Compass Group, franska Sodexho och Dalkia samt finska YIT.

– När vi startade för tio år sedan fanns ISS, Dalkia och Serco, i dag är vi större än alla de bolagen inom vårt segment integrerad service.

Hemligheten ligger bland annat i rekryteringen.

– Vi anställer välutbildade och begåvade människor och lär upp dem, i stället för att endast anställa dem med branscherfarenhet. Det bolag som har de bästa cheferna kommer att vinna slaget, säger Mats Jönsson.

I Finland och Danmark är Coor ganska litet, men det går desto bättre i Norge, som är en mer omogen marknad.

När Mats Jönsson berättar verkar allt fantastiskt, men faktum är att Coors rörelsemarginaler har sjunkit de senaste åren, från 9,3 procent år 2005 till 4,6 procent 2007.

– Siffrorna är inte ihopsatta för en analytikerpresentation. Det finns faktorer som förvanskar resultatet. Mellan 2005 och 2006 tog vi in Volvos serviceverksamhet Celero som hade lägre marginaler, och mellan 2006 och 2007 var vi tvungna att ta upp kostnader på 30-40 miljoner kronor för rådgivare i samband med Cinvens köp.

– Vår marginal är över branschsnittet.

Branschsnittet inom integrerad service ligger på 6-8 procent, enligt Mats Jönsson. Just i fjol låg alltså Coor under snittet, men Mats Jönsson hävdar att fjolåret var ett undantag då Coor gjordes börsfähigt och investerade i centrala funktioner för ytterligare tillväxt.

Har du inte misslyckats med något?

– Jag har inte gjort någon riktig dikeskörning. Men visst finns det uppdrag vi inte fått.

Hösten 2005 missade Coor en storaffär då Forsmarks Kraftgrupp köpte tjänster för 500 miljoner kronor under fem år av ISS, som ägs av EQT och den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs.

Inget annat?

– Det finns tjänsteområden vi inte lyckats med. Ekonomiadministration för fastighetsbolag har vi slutat göra i egen regi. Kunden var inte missnöjd, men vi kände att vi inte kunde hantera det på ett tillräckligt bra sätt, dessutom förlorade vi pengar på det.

På Skanska då, har du inte misslyckats där?

– Inte med byggprojekt, men jag hamnade i ett bredbandsäventyr i Sundbyberg under it-yran. På olika sätt hamnade projektet inom mitt område, efter att vi byggt ett bredbandsnät till allmännyttan utan att lista ut hur vi skulle ta betalt för tjänsterna. Vi lyckades slingra oss ur det genom att skänka allt till Sundbybergs kommun som gjorde en fantastisk affär på Skanskas bekostnad.

Nej, försiktiga Mats Jönsson ger sig inte in i våghalsiga projekt. Han sägs vara en oerhört målmedveten person som gnager sig fram. Han har lätt för att lära sig och när han grillar kollegorna får han snabbt ett grepp om deras områden. Även på fritiden är han lättlärd.

Förra året fick han en jägarexamenskurs i 50-årspresent och på sin första jakt lyckades han skjuta en dovhjort.

Kursen fick han av sitt golfgäng, som består av fyra personer som en gång jobbade på Skanska under Mats Mared: Mats Mared själv, tidigare vd för fastighetsbolaget Drott, Mats Wäppling, numera vd för tekniska konsulten Sweco, Per-Ingemar Persson, numera vd för norska byggföretaget Veidekke i Sverige, och Mats Jönsson.

De fyra kör “Matsagolfen” (alla utom en heter Mats) i slutet av september varje år. Och här är inte Mats Jönsson en stjärna, golf spelar han bara till nöds.

_______________________________________________________________________

Spelar gitarr i två band

Ålder: 51.

Bor: I ett hus i Spånga i Stockholm som han byggt själv. Det tog fem år. “Ett äktenskap tål 1,5 hus”, säger han.

Familj: Hustrun Anna, keramiker, sönerna Erik, 17, och Hugo, 13.

Tjänade 2006: 3,7 miljoner.

Förmögenhet: Enligt egen uppgift 8 miljoner kr. Sannolikt åtskilligt mer.

Uppväxt: I Stockholm och på Lidingö. Fadern var ekonomidirektör på byggbolaget JCC, som blev NCC, modern administratör på SAF.

Karriär: Civilingenjör från KTH som började arbeta på Skanska. Till slut chef för servicedivisionen Skanska Facilities Management som nu är riskkapitalägda Coor Service Management.

Bedrift: Att bygga upp Coor.

Fritid: Musik, spelar gitarr i två band. Är bra på att åka skidor utför, men rätt långsam på långfärdsskridskor och sägs hacka sig fram på golfbanan.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Stock Market