Guld är bättre än silver
Skillnaden mellan första och andra plats i ett OS fångades av Nike i en reklamkampanj under OS i Atlanta. Devisen var “You don’t win silver. You lose gold.” Annonserna fick hård kritik för att vara cyniska och drogs in.
Inom idrotten vill man oftast inte tala om den stenhårda konkurrens och utpräglade elitism som trots allt är kännetecknar verksamheten. Festtalen handlar om fostran och förbrödring. Är det riktigt högtidligt kastar man in Pierre de Coubertins motto om att det viktiga inte är att segra utan att kämpa väl.
Diskrepansen mellan hur elitidrotten är och hur många tycker att den borde vara är lika gammal som den moderna idrottsrörelsen. Den tar sig också utryck i frågan om hur man ska fördela knappa ekonomiska resurser mellan bredd och spets.
På sidan 22 beskrivs en inflammerad konflikt som just nu pågår mellan svensk idrotts två mäktigaste organisationer och som bottnar i just dessa frågor. På ena sidan står Riksidrottsförbundet med 70 medlemsförbund. På andra sidan står Sveriges Olympiska Kommitté.
Den senare ser som sin uppgift att se till så att Sverige tar så många olympiska medaljer som möjligt och förespråkar en oblyg och fokuserad satsning på de största talangerna. I SOK:s regi förstås. Det är ett förhållningssätt som ogillas av RF som nu också ser en möjlighet att kväsa SOK och ta över ansvaret för elitsatsningen.
En maktkamp mellan två tungviktare är ofta intressant. Det som gör denna extra spännande är att SOK utmanar hela vårt svenska värderingssystem genom att våga antyda att alla inte alls ska med och genom att erkänna att det är skönare att vinna guld än silver.
—
Apropå…
Outsourcing: Arbetsförmedlingen har anlitat privata jobbcoacher för 2 miljarder, enligt DI. Men är det inte just jobbcoacher som Arbetsförmedlingens anställda ska vara?
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.