Gruvbolaget tvingas elda diesel – Vattenfall kan inte leverera el

Botnias mål är en guldgruva med "minimalt miljöavtryck". Med bara mil till vattenkraften i Sorsele var planen att köpa in batterielektriska maskiner. Men Vattenfall kan inte leverera tillräckligt med el. Nu tvingas bolaget elda hundratals liter diesel i timmen vintertid. "Det är ju märkligt att de inte kan leverera hit", säger VD:n Fredrik Bergsten till Afv.
Gruvbolaget tvingas elda diesel – Vattenfall kan inte leverera el - botnia-vattenfall
Botnia hade tänkt köpa in batterielektriska maskiner från Epiroc. Men elnätsanslutningen räcker inte till. "Märkligt", tycker VD:n Fredrik Bergsten. Foto: Vattenfall, Epiroc och Botnia

First North-listade Botnia Exploration öppnade nyligen guldgruvan Fäbodtjärn i Lycksele kommun.

Bolagets mål är att “utveckla en svensk hållbar guldgruva med minimalt miljöavtryck”.

Planen inför gruvöppningen var därför att investera i helt nya elektriskt drivna gruvmaskiner. Bland annat batteridrivna borraggregat och lastmaskiner från Epiroc. Men planen sprack då Vattenfall, som äger det lokala elnätet, gav beskedet att de endast kunde leverera 1,5 megawatt i elnätsanslutning.

Det räcker för att försörja gruvans pumpar och ventilation, men inte för att driva de elektriska gruvmaskinerna. Valet föll därför istället på dieseldrivna maskiner.

“Det är ju märkligt att Vattenfall inte kan leverera hit el då vi befinner oss intill Sorsele som är en stor vattenkraftskommun”, säger Fredrik Bergsten, Botnias VD till Affärsvärlden.

Som exempel ligger Juktans kraftstation endast fem mil från Fäbodtjärn fågelvägen.

Juktans kraftverk i Sorsele kommun. Foto: Vattenfall.

HUNDRATALS LITER DIESEL I TIMMEN

En viktig andel av en underjordgruvas energiförbrukning är ventilation. Med batterielektriska fordon hade Fäbodtjärnsgruvans behov av ventilation minskat.

På vintern måste ventilationsluften värmas upp. Det är nämligen farligt med frystemperaturer i gruvor. Om elanslutningen räckt till hade Botnia delvis kunnat värma upp ventilationsluften med elpatron. Nu är planen att värma upp luften genom eldning av diesel.

Under de strängaste vintermånaderna kryper temperaturen ner mot minus 30 i Västerbottens inland. Då väntas hundratals liter diesel i timmen gå åt för uppvärmningen.

DIESELGENERATORER FÖR ATT KLARA AVBROTT

En gruva är beroende av konstant ventilation och pumpning av vatten. Botnia har därför två dieselgeneratorer, men en kapacitet om ungefär 0,5 megawatt som backup. Det räcker för ventilation, pumpar och produktion i halvfart i fall att gruvan blir utsatt för längre strömavbrott.

Botnia har endast haft fyra avbrott, vilka samtliga varat någon timme, sedan produktionen drog igång i somras.

“Vi har inte haft några större problem hittills. Men riskerna för avbrott ligger vid höst och vår då marken fryser respektive tinar. Jag är lite orolig för hur det ska gå nu under hösten och våren när tjälen går i och ur”, säger Fredrik Bergsten.

Vattenfalls installation av elanslutning löpte inte problemfritt. Dels blev inkopplingen försenad och dels grävdes kabeln ned utan skyddsrör. När elanslutningen väl skulle testas i våras visade det sig att kabeln gått av på över 100 ställen. Vattenfall åtgärdade problemet genom att skarva kabeln vid brotten.

Afv har sökt Vattenfall, men bolaget har avböjt att kommentera fallet.

“Vattenfall Eldistribution uttalar sig inte om enskilda kunder eller kundprojekt”, uppger Carina Netterlind, pressekreterare hos Vattenfall i ett mejl.

“I många av våra elnätsområden medför en ökad efterfrågan på anslutningar att elnätet behöver byggas ut och förstärkas”, lägger hon till.

UNDERSÖKER BATTERILÖSNING

Botnia undersöker nu möjligheten att installera en batterilösning för att avhjälpa gruvans effektbrist. Bolaget tittar på flera olika lösningar, bland annat en som kan lagra 3,5 megawattimmar och ge 1,5 megawatt i effekt.

Den extra effekten skulle möjliggöra att jobba med ytterligare en maskin samtidigt nere i gruvan och kanske även att köra en del av uppvärmningen med el. Botnias gruvmaskiner förflyttar sig med en dieselmotor. Verktyg drivs med en extern strömanslutning.

Fredrik Bergsten hoppas kunna finansiera batterilösningen delvis genom att sälja stödtjänster. Men även genom elpris-arbitrage, då gruvans produktion står still mellan klockan 1 och 5 på natten.

“Det skulle kosta 6 Mkr men skulle kanske kunna betala tillbaka sig på väldigt kort tid”, säger Bergsten.

Problemet med att installera en större anslutning till Fäbodtjärn är att det blir för dyrt givet gruvans lilla storlek och korta livslängd samt en leveranstid på flera år. Stora gruvprojekt kan betydligt enklare finansiera kostnaden för den infrastruktur som krävs.

Läs också: Botnia Exploration: Lyckat guldprospekteringsföretag

Läs ocksåKiruna vägrar grafitgruva – nu öppnar Ebba Busch för ersättning

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från AMF